Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Monday, 9 May 2011

YA LA... MAU KAHWIN MESTI KELAS PUNYA...

Ini cerita ada benarnya ma...cerita tentang muallaf atau saudara baru.Seorang lelaki berbangsa cina yang baru memeluk islam,menjadi kebiasaan bila saudara baru maka pengetahuan tentang islam ni cetek la,tapi jangan
bangga diri sebab banyak saudara baru ni lebih alim dari kita yang dah lama islam.Dipendekkan cerita,dalam diam-diam saudara baru ni dah terpikat kat seorang Minah berbangsa melayu...jadi bila nak kahwin kena masuk kelas atau kursus perkahwinan di Majlis Agama dahulu.
Kupasan-demi kupasan dibuat oleh ustaz yang mengajar dan tiba lah bab sembahyang.Kata ustaz tu bila kita baca tahiyat awal ke akhir kita biasa tengok orang orang meletakkan tangan diatas lutut sambil jari telunjuknya lurus kehadapan itu bukan sunat atau rukun sembahyang tapi......belum sempat ustaz menghabiskan ayatnya tiba-tiba saudara baru mencelah dengan nada yang separuh marah"ya la mau kahwin mesti kelas punya saya tau la"semua yang hadir terkejut,yang muallaf tu cakap memang ada kebenarannya nak kahwin "anu " kena keras tapi mengapa dia secara spontan mengucapkan ayat tu,sebenarnya kelakaiannya terasa dicabar sebab tu la dia kata macam tu,tapi lepas tu dia meminta maaf pada semua yang hadir...kah! kah! lucu ke kau rasa,tak lucu takpa.....

No comments:

Search This Blog

Loading...

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...