Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Friday, 31 December 2010

HITLER MATI DALAM ISLAM

Hitler Mati Islam Di Indonesia 1970, Buktinya..

Ibnu Hashim
Kawanku menelefon dari Jakarta memberitahu, sebuah buku yang menarik.
Hitler masuk Islam dan mati dalam Islam di Indonesia. Katanya. Aku pun
mencari-cari maklumat mengenainya."Buku kontroversi kematian Hitler memang baik untuk diulas. Atas dasar itulah kira-kira buku ini dicetak untuk khalayak. " Begitu ulasan pengarangnya.         
  • Buku berjudul 'Hitler Mati di Indonesia Rahasia yang terkuak'
  • Penulis: Ir KGPH Soeryo Goeritno, Msc.
  • Penerbit:Titik Media Publisher 2010.
  • 119 halaman.
    Ulasan dari pengarangnya..

    Bab Satu, Pendahuluan: Buku ini ditulis untuk mengungkap misteri kematian Hitler yang sebenarnya, itulah isi dari bab pendahuluan. Buku ini memang bukan merupakan buku sejarah, tetapi sebuah buku yang mengungkapkan sisi lain dari sejarah kelam yang dialami oleh bangsa Eropa, khususnya bangsa Jerman pada masa Perang Dunia ke 11 yang penuh dengan kekejaman yang pernah terjadi pada umat manusia.

    Wednesday, 29 December 2010

    SANG MURABBI

    Assalamualaikum semua,Murabbi itulah yang aku nak tulis hari ni,Murabbi ni maksudnya guru,mu'alim,mu'addib dan pelbagai pengertian lagi.Sang Murabbi adalah jodol  sebuah  filem dari negara jiran kita indonesia.Sang murabbi adalah sebuah kisah sebenar ketokohan seorang guru atau selayaknya ustaz yang bernama Rahmat bin Abdullah..kisah perjalan hidup seorang pendakwah yang berhati waja dan perwatakan lembah lembut tetepi akan menjadi garang bila soal agama dan kenabian dipersendakan.Berbagai dugaan dan cabaran ditempuh untuk menjalankan syiar islam...dalam keadaan yang miskin beliau dan kesusahan...namun dia tetap tenang dan sabar.Filem ni pernah ditayangkan di Malaysia bukan dipanggung wayang tapi di Dewan Sri Penang pada 6 Disember 2008,filem ni dah lama tapi aku tak tahu menahu ada filem jodolnya sebegini...maklum lah kurang publisiti ...filem begini sapa nak tengok kalau dibawa masuk pun tak mendatangkan keuntungan.

    Friday, 24 December 2010

    KOMEN TOK GURU TENTANG PENDIDIKAN SEX

      Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, tidak bersetuju pendidikan seks diajar di sekolah kerana menganggap langkah itu memberi lebih banyak keburukan daripada kebaikan kepada generasi muda.
    Mursyidul Am PAS itu berkata, langkah itu hanya akan menggalakkan kanak-kanak di bawah umur mempelajari ilmu seks sesama mereka menyebabkan wujudnya gejala negatif seperti pembuangan bayi.
    “Dalam Islam sendiri sudah ada pengajaran seks iaitu antaranya kita diwajib mengasingkan tempat tidur apabila anak-anak meningkat umur tujuh tahun, mereka juga diminta hanya melihat bahagian muka dan telapak tangan sahaja apabila bertunang.

    “Ini semua adalah pengajaran seks yang sedia ada dalam pendidikan masyarakat Melayu dan Islam hari. Saya tak setuju jika ilmu seks diajar di peringkat sekolah,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah Jumaat, di Kota Bharu hari ini.

    GASTRIK

     Salam semua..hari ni nak bercerita sikit pasal gastrik tapi maaf la yer aku bukan doktor ianya berdasarkan pengalaman aku.Dulu masa aku kecik-kecik aku sering dengar orang cakap pasal gastrik tapi tak tahu apa kejadahnya tambahan bila tiba bulan Ramadhan nak bermula mula la cari surat doktor nak dapatkan pengesahan tak boleh nak berpuasa kah..kah.lawak betuk.Gastrik ni berpunca dari lebihan asid urik dan berlaku bila perut kosong dan punca lain menurut kata doktor ialah kerap mengambil ubat tahan sakit.Kata doktor ubat tahan sakit ni boleh diambil tapi jangan ketika perut kosong maksudnya kena makan dulu.
       Penyakit aku hadapi ketika aku masih remaja dulu,ketika tu aku lebih pentingkan kerja dari makan tapi bukan tak makan terus tapi aku lewatkan.Atara tanda-tandanya sakit disekitar perut,sukar membuang angin dan tak sendawa... bila makan rasa macam lekat sukar untuk menelan(bukan sakit tekak)  dan kembung perut.Bila ia berlarutan terasa pedih di ulu hati dan sering rasa nak muntah tambahan bila waktu pagi.Diantara ubat yang doktor syorkan(utamakan ke klinik kerajaan dahulu)ialah Gaviscon.Gaviscon ni ada dua jenis iaitu air dan tablet tapi bagi ibu mengandung kena tanya doktor dulu.Elakkan makan makanan yang pedas,panas dan masam,selalu jaga makan jangan terlewat makan kerana bila penyakit ni berlarutan ia akan menjadi Ulser
    terpaksa la dibedah bila usus dah bocor

    Tuesday, 21 December 2010

    NTAH.....

       Sedih dan takut aku bila  memikirkan  bermacam-macam kejadian kat negara kita,belum pun reda isu pembuangan bayi,pembunuhan,penagihan dadah dan pengedaran dan sebagainya.Terdetik di hatiku bagaimana ia berlaku dan mengapa... aku percaya kita semua tahu dan sedia maklum apa sebabnya.Isu terbaru yang aku kira top lah juga,iaitu isu si Suzie yang kerja sebagai GRO tapi bukan dia seorang yang kerja macam tu.. ramai lagi, tapi ia menjadi perhatian bila dah keluar kat akhbar.Apa kisah sebenarnya aku pun tak tahu tapi yang akhbar nyatakan itu lah gamaknya sebabnya,Sebenarnya aku kesian kat si Suzie ni dan kita tak boleh nak salahkan kepada dia seratus peratus.Kat Malaysia ni banyak lagi kerja-kerja yang halal tapi mengapa agaknya kerja begini yang dicari oleh mereka ni mungkin lumayan kot,apa-apa hal tolak tepi.
       Soal halal-haram ni orang dah tak ambil kisah... tapi bila timbul sesuatu isu yang bersangkutan dengan babi ramai la mula melatah dan mula bercakap soal halal-haram, sebenarnya skop halal-haram ni luas sebagai contoh  kita bekerja dalam sehari tujuh atau lapan jam dan kita dah berikrar untuk melakukan  tapi kita tak buat,kita hanya kerja lima jam sahaja kemana hilang masa yang selebihnya kita lah yang tahu tapi dapat gaji penuh setiap bulan,halal kah gaji yang kita terima kau tanyalah ustaz atau orang yang cerdik pandai dalam bidang agama.Berbalik kita pada isu si Suzie ni....sebenarnya kita semua bersalah sebab kita  tak mengambil

    Friday, 17 December 2010

    PENDIDIKAN SEX DISEKOLAH

    Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) berpendapat subjek pendidikan seks atau pendidikan reproduktif tidak wajar diajar diperingkat sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Meskipun objektif subjek tersebut dikatakan adalah untuk membendung gejala pembuangan bayi dan juga memberikan pemahaman mengenai hubungan seksual secara konseptual, namun kaedah yang hendak diaplikasikannya tidak tepat.
    Sepertimana kami maklum, subjek Pendidikan Islam dan Moral telah sekian lama diterapkan diperingkat sekolah, malah dilengkapi dengan pelbagai aktiviti ko-kurikulum, kaunseling dan program pendisplinan pelajar. Adakah semua modul tersebut tidak mampu menangani kebejatan syakhsiyah pelajar?

    Monday, 13 December 2010

    UNTUK PEMINAT FACEBOOK


    Menurut pemerhatian saya, ramai diantara kita yang meletakkan I’m An Open Relationship sebagai status di Facebook tetapi berapa ramai yang tahu maksud sebenar status itu?
    Dipetik daripada wikipedia:
    An open relationship is a relationship in which the people involved agree that they want to be together, but in which romantic or sexual relationships with additional people are accepted, permitted or tolerated.
    Yang bermaksud:
    Open Relationship ialah sebuah hubungan di mana mereka yang terlibat setuju yang mereka mahu bersama, tapi di mana hubungan romantis dan seksual dengan kehadiran orang lain diterima, dibenarkan dan ditoleransi.
    Dalam erti kata lain, orang yang meletakkan I’m An Open Relationship sebagai status mereka tidak kisah melakukan hubungan seksual dengan sesiapa pun. Maka adalah amat menyedihkan apabila kita sebagai umat Islam sendiri menggunakan status ini.
    Sila sebarkan agar orang bukan Islam yang faham maksud sebalik Open Relationship tidak memandang remeh pada umat Islam.
    Harap Maklum

    Saturday, 11 December 2010

    YANG BERLAKU DI AKHIR ZAMAN

    Ertinya:


    Daripada Huzaifah bin AI-Yaman r.a. katanya, "Rasulullah saw. pernah memberitahu kami dua buah hadis (mengenai dua kejadian yang akan berlaku). Yang pertama sudah saya lihat sedang yang kedua saya menanti-nantikannya. Rasulullah saw. memberitahu bahawasanya amanat itu turun ke dalam lubuk hati orang-orang yang tertentu. Kemudian turunlah al-Quran. Maka orang-orang itu lalu mengetahuinya melalui panduan al-Quran dan mengetahuinya melalui panduan as-Sunnah. Selanjutnya Rasulullah saw. menceritakan kepada kami tentang hilangnya amanah, Ialu beliau bersabda, "Seseorang itu tidur sekali tidur, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, kemudian tertinggallah bekasnya seperti bekas yang ringan sahaja. Kemudian ia tertidur pula, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, maka tinggallah bekasnya seperti lepuh di tangan (mengelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan kapak atau cangkul). Jadi seperti bara api yang kau gillingkan dengan kaki mu, kemudian mengelembunglah ia dan engkau melihat ia meninggi, padahal tidak ada apa-apa". Ketika Rasulullah saw. menceritakan hadis ini beliau mengambil sebiji batu kecil (batu kerikil) Ialu menggilingkannya dengan kakinya.
    "Kemudian berpagi-pagi (jadiIah) orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja tiada ada seorang juga pun yang suka menunaikan amanah, sampai dikatakan orang bahawasanya di kalangan Bani Fulan (di kampung yang tertentu) itu ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang ramai mengatakan, "Alangkah tekunnya dalam bekerja, alangkah indahnya pekerjaannya, alangkah pula cerdik otaknya. Padahal di dalam hatinya sudah tiada lagi keimanan sekali pun hanya seberat timbangan biji sawi."
    "Maka sesungguhnya telah sampai masanya saya pun tidak memperdulikan manakah di antara kamu semua yang saya hendak bermubaya’ah (berjual beli). Jikalau ia seorang Islam, maka agamanyalah yang akan mengembalikan kepada ku (maksudnya agamanyalah yang dapat menahannya dari khianat). Dan jikalau ia seorang Nashrani atau Yahudi, maka pihak yang bertugaslah yang akan menggembalikannya kepada ku (maksudnya jika dia seorang Nashrani atau Yahudi maka orang yang memegang kekuasaan / pemerintahlah yang dapat menbantu aku untuk mendapatkan semua hak-hak ku daripadanya.) Ada pun pada hari ini maka saya tidak pernah berjual beli dengan kamu semua kecuali dengan Fulan dan Fulan (orang-orang tertentu sahaja)".

    (H.R. Bukhari Muslim)

    Tuesday, 7 December 2010

    SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU ISLAM 1432 HIJRAH

       Salam satu islam dan selamat menyambut awal muharam semoga diberi rahmat dan keberkatan oleh Allah.Hidup mesti diteruskan walaupun gula,petrol,gas memasak(lpg)dah naik berkali-kali dan akan naik kita tunggu lah insyallah,Hidup di kampong dah tak seindah macam dulu...banyak nak kena fikir untuk menjimatkan kos sara hidup dan kita kena guna cara hidup orang tua kita masa dia bela kita dulu...kita kena berubah,,kita kena hijrah.Dulu memasak guna dapur kayu dan sememangnya duk kat kampung banyak kayu yang tak pernah kena beli pun...makan pucuk ubi kayu buat kerabu ikan pula tangkap kat sawah,padi tanam sendiri, berapa banyak ekonomik orang tua kita dan aku insyallah akan mulakan cara hidup begini.

    Wednesday, 1 December 2010

    MENJAGA ADAB KETIKA MAKAN

    Bacalah Bismillah sebelum makan dan disudahi dengan Allhamdulillah.... Setiap manusia yang hidup pasti memerlukan makan dan minum,ini sudah menjadi fitrah kita manusia dan semua makhluk ciptaan Allah dan yang pasti tanpa itu pasti akan mati.Makan dan minum itu ada cara dan adabnya jangan bila kita suka terus saja dimasukkan ke perut sehingga perut menjadi semput

    Search This Blog

    Gadget

    This content isn't available over encrypted connections yet.

    PING BUSUK

    APESAL TENGOK JER...