Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday 29 May 2011

APA ITU P.I.H

Apa itu P.I.H baru kali ini aku mendengar tak tahu la dengan korang dan yang pasti kaum wanita memang mengenalinya.PIH ini adah penyakit orang mengandung,PIH adalah singkatan dari "Pregnancy Induced
Hypertension".Melihat dari ungkapan "Hyper" yang pastinya terlalu atau over maksudnya darah tinggi.PIH adalah kalau dalam bahasa melayu darah tinggi ketika mengandung dan kembali normal bila selesai proses kelahiran.Pada suami-suami tu kenalah ambil berat atau ambil tahu apa itu PIH.

Menurut kata doktor penyakit ini hanya dihidapi oleh wanita mengandung dalam peratusan yang kecil sahaja iaitu 5 ke 8 peratus sahaja.PIH ini juga dikenali sebagai toxemia atau preeclampsia,ia serin menyerang pada ibu-ibu muda atau pada kelahiran pertama,yang paling berisiko ialah bila mengandung anak kembar.Kebiasan pada peringkat awal kita dapat lihat pada tiga keadaan antaranya:

Bacaan tekanan darah pada atau melebihi 140/90 mm Hg ,atau pertambahan pada kadar satu atau lebih.
Kandungan protein dalam ujian air kencing
edema(benjolan atau bengkak)

Eclampsia juga penyakit yang berpunca dari pegnancy include hypertension.Eclampsia menyerang wanita mengandung pada kadar 1/1600.HELLP sindrom adalah penyakit yang terbentuk dari eclampsia dan preeclampsia.HELLP sindrom adalah perubahan pada sel darah merah dan perubahan pada "liver"(satu organ besar dalam badan yang mengeluarkan hempedu dan menapis darah) dan penurunan atau kurang platelets(trombosit yang bersama dengan sel darah merah untuk mengawal pendarahan ).

Apakah penyebab PIH.
Penyebab atau punca sebenar tidak diketahui tapi antaranya adalah:

pre-existing hypertension (high blood pressure)
kidney disease
diabetes
PIH with a previous pregnancy
mother’s age younger than 20 or older than 40
multiple fetuses (twins, triplets)
Why is pregnancy-induced hypertension a concern?


Bila tekanan darah terlalu tinggi menyebabkan  salur darah mudah tersumbat yang akhirnya darah akan melimpah kebahagian badan yang tidak sepatutnya  seperti otak,rahim uri atau tembuni).Inilah masalah yang bersangkutan dengan PIH, seperti kelahiran pramatang.

Apakah  tanda-tanda PIH.
Antara tanda-tandanya ialah:
Bertambahnya tekanan darah
Protein dalam air kencing
Edema(bengkak)
Sakit disekitar perut
Pertambahan berat badan
Kencing yang sedikit

Kekerapan membuat ujian atau diagnosis mungkin boleh mengurangkan risiko pada PIH.Antara ujian yang boleh dibuat ialah:
blood pressure measurement
urine testing
assessment of edema
frequent weight measurements
eye examination to check for retinal changes
liver and kidney function tests
blood clotting tests



Untuk keterangan lebih lanjut sila ke infertilityhospital.blogspot.com

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...