Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Wednesday 16 March 2011

RADIASI

Tsunami nama yang cantik tapi apa maksudnya,Ombak Pelabuhan itulah maksudnya adakah ia fenomena alam atau bencana alam, tapi bagi kita orang islam ianya lebih tepat bala dari Allah diatas kemungkaran atau perbuatan manusia yang melampau-lampau.Mengapa ia dipanggil Tsunami,mungkin ianya bermula dijepun
maka ianya diberi nama dalam bahasa jepun.Walaupun apa sebutannya terang dan nyata ianya berlaku atas kekuasaan Allah,sejauh mana kecanggihan teknologi buatan manusia tidak mampu melawan teknologi Allah.

Walau pun ia bukan berlaku dinegara kita namun tidak mungkin ianya tidak berlaku...persoalannya kita sebagai orang islam wajib mempercayai kekuasaan Allah,jauhi kemungkaran dan segala macam bentuk maksiat hidup dengan sistem islam,sampai bila kita harus menunggu untuk berubah...apakah bila ianya sudah terlewat,apakah bila kita sudah siap dibungkus dan terpulanglah pada kita semua.


Semakin hari teknologi semakin canggih dan sehinggalah manusia lupa pada implikasi atau kesan disebaliknya.Teknologi nuklear adalah teknologi yang dikatakan menguntungkan dan menjimatkan dalam teknologi bahan api untuk tenaga elektrik yang sudah lama diguna-pakai oleh negara maju dan tak ketinggalan bagi negara kita menampakkan kesungguhan dan turut berminat. Datuk Seri Peter Chin Fah Kui selaku Menteri Tenaga, Air dan Teknologi Hijau menyatakan bahawa lokasi sesuai akan dipilih iaitu di kawasan yang mempunyai permintaan tenaga elektrik yang tinggi.

Kriteria lain ialah aspek keselamatan, sumber manusia dan juga lokasi yang sesuai dan selamat. Loji ini mestilah berhampiran dengan sumber air untuk tujuan penyejukan.Persoalannya apakah kita mampu dari segi keewangan,kepakaran dan apakah persoalan kesan kepada rakyat tidak diambil kira oleh kerajaan,bagaimana nati bila berlaku kebocoran loji nuklear atau letupan.Kerajaan harus menimbangkan soal keselamatan pada rakyat.Kita boleh lihat dinegara Jepun yang dilanda Tsunami mengakibatkan kebakaran loji nuklear bagaimana kesannya nanti walhal ia sudah cukup matang dan mahir dalam bidang tersebut.

KEPENTINGAN NUKLEAR

Rizab minyak mentah Malaysia akan habis dalam tempoh 19 tahun akan datang. Rizab gas asli Malaysia akan habis dala tempoh 33 tahun akan datang. Sehingga 2009 belum ada telaga minyak baru ditemui. Ketika ini (2006) 80 % tenaga elektrik di Malaysia menggunakan gas. 20 % lagi menggunakan arang batu, minyak dan hidro.[5]
Dr. Samia Rashad dari Pusat Kebangsaan Keselamatan Nuklear dan Kawalan Radiasi Mesir menjelaskan bahawa sebuah stesen jana kuasa arang batu (fosil) yang berkuasa 1,000 MW akan melepaskan 100 kali ganda bahan radioaktif kepada alam sekitar berbanding sebuah reaktor nuklear.Persidangan Akademi Sains Islam di Sarawak pada 29 September 2003 mendedahkan bahaya bahan api fosil jauh melebihi sumber nuklear.

Berbagai kenyatan dikeluarkan dalam akhbar kononnya kesan radiasi tidak akan sampai ke negara kita,sejauhmana kebenarannya dan apa yang nyatakan adalah berdasarkan faktor sains semata-mata.
maklumat tambahan

Kesan dari Radiasi:
1-mual
2-muntah
3-sakit kepala
4-kulit mengelembung seperti terbakar
5-kehilangan sel darah putih
6-kerosakkan sel-sel dalam badan










No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...