Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday, 20 March 2011

ISTERI ITU BUKAN HAMBA

Susah la menjadi isteri ni...mana kau tahu kan kau ni lelaki,itu persoalan yang bermain dalam otak korang.Tugas seorang isteri ni memang berat dan tak sanggup aku nak tengok dan aku selalu bercakap dan mendengar rintihan dari isteri yang diperhambakan oleh suami.Wahai suami tolong lah faham isteri kita ni
bukannya hamba,ia menjadi pasangan hidup kita untuk berkongsi masalah baik dimasa susah dan senang.Suami hanya tahu komplen dan menengking,asal balik jer nak makan tak tahu la kita susah dengan anak,nak basuh pakaian lagi....itu lah yang diperkatakan oleh isteri-isteri yang mengadu kat aku.Aku bukan nak korek rahsia rumah tangga orang tapi aku heran mengapa ramai yang suka mengadu kat aku, aku bukan tempat aduan atau aduan rakyat,mungkin kerana mereka ni percaya kat aku.
Gambar sekadar hiasan
 Ini kisah pertama yang diceritakan kat aku yang boleh dikongsi bersama.Suami dia ni setiap kali bila balik kerja pakaian yang dipakai main campak aje kat tepi dinding dan yang paling sakit hati bagi isteri ni, dicampakkan kat longgokan pakaian yang baru dibasuh yang belum dilipat, perangai si suami ni melarat dan berjangkit pada anak-anak.Soal makan pula cerewet semua yang isteri masak ada jer yang tak kena banyak songeh sampai isteri naik syeh.Pandai cakap tapi tak pandai buat,cakap semua dia tahu tapi banyak kerja yang sepatutnya dilakukan oleh orang lelaki tapi bini dia yang kena buat.Satu hari tu terkejut aku bila paip air nya bocor dibiarkan berhari-hari tak pandai nak cari akal,bini juga kena buat dibalutnya dengan tiub motor,memang tak sayang bini mamat ni,bini cukup cantik,rajin pandai masak,pandai bercakap dengan orang sampai naik jelous aku tapi bini orang nak buat apa.Banyak masalah yanh diceritakan kat aku sampai soal yang tak sepatutnya...nasib baik aku ni orang jenis baik-baik kalau tidak entahlah.
                         Rajin abang kita ni masak tak takut orang kata kena "Queen Control"ke'''

Kisah kedua, suami dia ni juga kawan aku,kononnya garanglah,tak boleh kita ni nak tolong isteri dayus katanya...nak tolong jemur kain pun tak boleh takut orang cakap kena kena "Queen Control",tapi akhirnya bini pun naik menyampah.Tahukah anda perempuan ni mudah cair kalau kita selalu dengar masalah diaorang dan kita cuba selesaikan,selalu menasihati... apa orang panggil kaunseling tapi awas lain yang jadi bila segala kebaikan kita menjadi daya penarik pada setengah isteri dan terpikat pula kat aku.Ini lah yang terjadi kat aku,memang susah juga untuk menyelesaikannya tapi mujur aku tak lalai,last-last tak nak bercakap pula dengan aku sampai la "la ni".
                                                                         Suami contoh
Aku bukan nak puji diri,bab-bab macam ni aku belajar sebelum aku kahwin.Banyak garis panduan dalam islam bab berumah tangga dan kehidupan suami-isteri tapi kita tak ambil peduli.Tugas isteri melayan suami,menyiapkan makan minum suami dan anak-anak tapi yang menyediakan adalah tugas suami seperti,beras,lauk dan barangan dapur dan perlu diingatkan tugasan memasak bukan tertakluk pada isteri tak dinyatakan dalam islam yang isteri kena masak,mengemas rumah dan sebagainya,apa la salah kita sebagai suami tolong isteri didapur,tolong jaga anak atau mengemas rumah.Masa rehat isteri kita ni kadang-kadang tak ada,pagi basuh pakaian,tengahari memasak lepas tu basuh pinggang mangkuk kena pula ada anak kecil,anak pula buat hal,kadang-kadang bila tidur malam anak pula jaga...tapi kita membuta jer yang tahu,kadang-kadang sedih aku tengok kaum perempuan yang bergelar isteri ni.


Suami komplen  sebab isteri tak terurus,kusut masai macam hantu,wahai suami dengarlah rintihan isteri-isteri kamu,bila masa la nak mengemas diri kerja rumah pun tak habis nak buat,tolong lah isteri kita cakap nak ikut sunah nabi,tapi kalau bab nak berkahwin lebih dari satu, awal-awal dah pasang niat.Kebahagian rumah tangga
bergantung pada peranan suami dan isteri...tapi awas isteri jangan mengambil peluang pula bila suami mengambil tugasan isteri sekali-sekala,jangan queen control suami berdosa besar.....

No comments:

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...