Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Tuesday, 22 March 2011

OOOOH..ABANG KARPET

Oh abang pendek,ops tersasul pulak bukan abang pendek tapi abang panjang,berstokin,berseluar panjang segak dan tampan ,segala-galanya panjang yang semesti akalannya juga panjang.Tok seh karpet nama glamour di panggil di Kelantan,semuanya dijual bukan karpet sahaja cakap apa korang nak,nak jadi laki dia..eh boleh apa dan sememangnya ramai la awek-awek melayu yang dah kahwin,apa jantan meleyu dah tak ada ke atau mungkin minat kat benda
lain yang memang lebih hebat dari jantan melayu...lantak pi la dah korang suka.

Terfikir juga aku macamana boleh ramai yang datang kat Malaysia ni dan boleh berniaga dengan bebas...aku bukan dengki tapi sakit hati kerana kelakuan mat karpet ni kurang hajau(ajar) tapi bukan semua,bayangkan dib  salam deberi belum lagi terjawab oleh tuan rumah mamat ni dah naik kat atas rumah, bayangkan kalau masa tu suami tak ada kat rumah dan isteri masih bertuala baru lepas mandi...kurang ajar memang kurang ajar.

Aku memang bimbang sebab banyak dah terjadi berlaku dengan isteri orang,tapi kalau bertepuk sebelah tangan mana nak berbunyi kena pula bini yang tak cukup makan...kantoi keluar paper pulak.Sifat wanita melayu ni memang minat pada spicis yang berhidung mancung sejak dari zaman D.J Dave lagi kalau cerita hidustan tak pernah tinggal dan mula la cerita pasal kekacakkan pelakun filem tu pendek kata sampai gila bayang samapai mat bangla pun digilai,hampeh.

Bangsa melayu ni universal semua boleh,mai bangsa apa pun Afrika,bangla,omputih dan pakistan,ntah apa-apa stan lagi,melayu boleh.Kalau jodoh tak kemana,jodoh ajal maut tak siapa yang tahu itu lah modalnya bila ditanya.Sememangnya benar apa yang dikata tapi kat Malaysia ni berlambak nak bangsa apa melayu,cina dan india,apa tak percaya ke.....ramai dah yang kahwin campur ni dengan mat karpet ni dan ramai juga yang dibawa pulang ke negaranya  sampai sekarang tak balik-balik menangis tak berlagu la ibu-bapa tapi apa nak buat beras dah jadi nasi,kalau terlebih air jadi bubur.

Ini taktik terbaru yang dikesan dan disiarkan dalam akhbar,bahawasanya dia kahwin kerana nak duduk kat Malaysia,nak dapatkan taraf Permastautin Tetap.Orang melayu mudah gelap mata dengan wang pantang dibuat baik mula la mak bapak nak balas budi kena pula setiap kali datang bawa buah tangan takpun sekilo daging mesti cair punya.Satu hari diaorang ada mari saya punya rumah kebetulah saya parang juga asah,dia datang naik basikal terpacak kat depan rumah,aku tanya "apa mau? dia jawab jual kain aku kata kain aku dah banyak tak habis nak pakai,degil mamat ni masih terpacak macam tunggul "mu tunggu gappo kan aku royat aku toksey..gi la" dia pandang aku,aku pandang dia lama kelamaan pergi juga mamat ni memang kurang asam,keras pedal aku bantai kan baru tahu.

KISAH SI PEMBELI KARPET
ALOR SETAR: “Disebabkan ibu tak mampu membayar hutang karpet kira-kira RM3,000, saya terpaksa berkahwin dengan lelaki Pakistan yang menjual permaidani itu untuk melangsaikan hutang.
“Namun, selepas berkahwin pada Mac lalu, baru saya tahu dia tidak jujur kerana selepas enam bulan, suami meninggalkan saya tanpa khabar berita,” kata seorang wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Hashimah, 29.

Dia yang kesal berkahwin dengan Mat Karpet itu berkata, semuanya bermula selepas ibunya membeli empat helai karpet daripada lelaki asing itu, tiga tahun lalu.
“Ibu saya beli secara bayaran ansuran RM30 sebulan, itu pun jika ada duit. Malangnya, ibu gagal membayar ansuran selama dua tahun sehingga bunga semakin meningkat.

“Lelaki terbabit meminta ibu menjelaskan hutangnya. Apabila ibu memberitahu dia tak ada duit, lelaki itu minta dikahwinkan dengan saya sebagai syarat untuk melangsaikan semua hutang,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Jalan Kuala Kedah, di sini, semalam.

Hashimah berkata, kerana tiada pilihan selain bimbang nasib keluarganya terancam dia hanya mengikut kata-kata lelaki itu dan keluarganya.

Menurutnya, majlis pernikahannya diadakan secara kecil-kecilan dengan dihadiri saudara-maranya serta beberapa rakan lelaki itu.

“Majlis kenduri termasuk akad nikah diadakan di rumah saya dan ia dibuat secara kecil-kecilan,” katanya.

Menurutnya, pada awal perkahwinan tiada apa berlaku, tetapi selepas enam bulan, baru dia tahu yang suaminya mengaut keuntungan berlipat kali ganda hasil perniagaan karpet.

“Dia beli sehelai karpet daripada rakannya RM65, tetapi menjualnya kepada orang kampung sehingga RM400 dengan mendakwa ia berkualiti selain sukar didapati di negeri ini. “Saya anggap ibu dan ramai penduduk kampung yang membeli karpet daripada suami saya tertipu,” katanya.

Hashimah yang bekerja di sebuah pasar mini, dekat sini, berkata sejak itu dia mula meragui suaminya, malah mendakwa penjual karpet dari Pakistan datang ke negara ini hanya untuk berkahwin dengan gadis tempatan sebelum meninggalkan mereka.

“Apa yang berlaku ke atas saya mengaibkan, namun saya sedia mendedahkan untuk memberi pengajaran kepada orang lain supaya tidak mengalami nasib sama,” katanya.

Sementara itu, Harian Metro turut menemubual seorang Mat Karpet warga Pakistan di Jitra yang ketika itu rancak menjual permaidani kepada penduduk di Kampung Padang Sera, di sini.

Mat Karpet yang dikenali sebagai Bakti, 47, itu berkata, dia sudah lama menjual karpet di bandar ini, Jitra dan Perlis dengan menunggang motosikal sendirian sejak 20 tahun lalu sehingga mendapat taraf kerakyatan negara ini.

Katanya, karpet yang dijualnya itu buatan China yang dijual RM300 hingga RM500 sehelai dan pelanggan akan membayar ansuran RM30 hingga RM40 sebulan kerana tidak berkemampuan.

“Ada juga pelanggan tidak membayar ansuran bulanan, tetapi saya kasihan kerana ramai antara mereka orang susah.

“Ramai juga rakan saya yang menjual karpet berkahwin dengan gadis tempatan kerana ibu bapa mereka tidak mampu membayar hutang dan itu cara untuk melangsaikan hutang,” katanya yang mengakui lebih 10 rakannya menjalankan kegiatan menjual karpet di negeri itu.

Bakti mengakui harga sebenar karpet dijualnya jauh lebih murah, tetapi disebabkan mahu mengambil untung dan kos pengangkutan dia menjualnya pada harga tinggi.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusoff Ismail mengesahkan menerima lebih 20 aduan penduduk tempatan yang tidak puas hati dengan peniaga karpet, kebanyakannya rakyat Bangladesh, Pakistan dan Indonesia.

“Bagaimanapun, kes membabitkan peniaga karpet dari Pakistan yang dikesan bernikah dengan gadis tempatan hanya dua iaitu di Kulim dan Kuala Kedah,” katanya.

Yusoff berkata, lelaki warga asing terbabit kebiasaannya menjual karpet pada harga dua kali ganda lebih mahal berbanding harga pasaran walaupun tidak bermutu tinggi.

“Biasanya, mereka akan memujuk pelanggan supaya membeli karpet dan boleh membuat bayaran secara ansuran serendah RM20 setiap bulan.

“Kes ini kebanyakannya dikesan di luar bandar membabitkan pembeli yang tidak mampu membeli secara tunai. Apabila mereka gagal melunaskan hutang, Mat Karpet memberi pilihan supaya dikahwinkan dengan anak gadis mereka dan semua hutang termasuk bunga yang tinggi dikira selesai,” katanya.

Tambahan klik sini
HENTIKAN LAH BUDAYA HUTANG NI KALAU TAK MAMPU JANGAN BELI,PAKAI TIKAR MENKUANG JER LAGI BAIK ANAK KENCING PUN MUDAH NAK BASUH.....BLA..BLA...BLA



No comments:

Search This Blog

Loading...

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...