Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Monday 29 August 2011

AIR KATIRA-GUM KARAYA

Air katira sangat terkenal di negeri Johor dan hanya boleh ditemui semasa bulan Ramadhan sahaja. Namun sejarah tentang asal usul minuman ini tidak dapat disahkan dengan tepat kerana ada
sumber yang mengatakan ia bermula dari Singapura dan ada juga yang mengatakan minuman ini merupakan minuman kegemaran orang Islam di India Selatan. Buah katira adalah bahan yang istimewa dalam minuman ini.
BUAH KATIRA/GUM KARAYA ATAU DI SEBUT JUGA GETAH ANGGUR
Walau apa pun tanggapan orang tentang air katira, ia sememangnya sangat berkhasiat kerana minuman ini mengandungi herba-herba lain seperti buah semangkuk, gajus, kismis, kurma, biji selasih, badam dan halwa kabung. Jika kita amati bahan lain yang terdapat dalam minuman ini, bukankah ia amat berkhasiat? Kandungan herba yang pelbagai dalam minuman ini sudah diketahui umum dan ia semestinya satu minuman yang menyihatkan dan membekalkan tenaga.

SEDIKIT INFO TENTANG GAM KARAYA

KARAYA GUM (Sterculia Gum)
Identiti & Asal
Gum Karaya, kadang-kadang dikenali sebagai gula-gula getah Sterculia, exudation kering pokok Urens dan Sterculia spesies lain daripada Sterculia. Pokok ini berasal dari India.


Ciri-ciri fizikal
Pelbagai gred tertinggi Gum Karaya putih, lut dan hampir bebas daripada kulit kayu. Gred yang lebih rendah berbeza dari cahaya kuning ke perang dan mungkin mengandungi sebanyak 3% daripada kekotoran yang tidak larut. Tepung Gum Karaya putih kekelabuan putih.


Kelarutan
Gum Karaya, seperti Tragacanth Gum, tidak larut dalam air untuk memberi penyelesaian yang jelas tetapi membentuk koloid sol. Serbuk gam karaya membengkak di dalam air sejuk sehingga 3% hingga 4% sol akan menghasilkan gel berat kelicinan dan tekstur seragam. Untuk kepekatan yang lebih tinggi adalah perlu untuk memasak gula-gula getah di bawah tekanan stim untuk menjadikan ia larut. 20% hingga 25% larutan boleh disediakan dengan cara ini. Ia menghasilkan sirap yang tebal, seperti cecair. Gum Karaya akan membentuk sols likat dalam penyelesaian hydroalcoholic antara sehingga 60% untuk 35% alkohol kepekatan.

Kelikatan
Kelikatan Gum Karaya sebahagian besarnya bergantung kepada kesegaran, yang baru-baru ini telah berkumpul dari pokok. Kelikatan ini dipengaruhi oleh keadaan cuaca dan pertumbuhan. Kelikatan juga dipengaruhi oleh penyimpanan. Tepung Karaya akan menunjukkan penurunan kelikatan selepas menyimpan lebih dari 6 bulan. Gum Karaya sols sensitif terhadap alkali dan mencapai viscocity maksimum pada pH 8.5. Atas pH yang sols cenderung untuk menjadi berserabut.

Kimia Ciri-ciri
Gum Karaya polisakarida yang kompleks berat molekul yang tinggi. Berat molekul tinggi sebagai 9.500.000 telah dilaporkan. Hidrolisis ia menghasilkan galaktosa, rhamnose dan galacturonic asid.Gum Karaya berlaku sebagai derivatif yang sebahagiannya acetylated. Bilangan asid telah dijumpai untuk mengubah 13,4-22,7. Perubahan dalam bilangan asid dipengaruhi tidak hanya oleh sumber sampel tetapi juga oleh usia. Gusi mempunyai harta ganjil membelah off asid asetik bebas dan kerugian ini adalah longgar berkait rapat dengan saiz zarah. Trimethylamine juga telah dikenal pasti dalam produk hidrolisis. Gum Karaya mengandungi 12% hingga 14% kelembapan dan kurang dari 1% asid abu tidak larut.

pH
PH Gum 1% Karaya penyelesaian ialah 4.6. Jika jumlah yang kecil alkali ditambah untuk menukar pH 7 atau 8, gusi cenderung untuk mempunyai kesan tindakan buffering dan secara beransur-ansur akan mengurangkan pH sekali lagi untuk saiz asid.

Keserasian
Gum Karaya serasi dengan hydrocolloids tumbuhan lain serta protein dan karbohidrat. Nampaknya ketidakserasian Gum Karaya gel dengan maleate pyrilamine, hydrotrope kuat dan antihistaminic.Elektrolit juga menyebabkan kelikatan penurunan juga asid yang berlebihan. Alkali menyebabkan gel untuk menjadi berserabut.

Pengawet
Gum Karaya sols dan jeli memerlukan pengawet kerana mereka tertakluk kepada serangan bakteria. Mereka mudah dipelihara dengan campuran pada maksimum metil 0,17% dan 0,03% propyl o-hydroxybenzoate serta dengan gliserin dan Propylene glycol. Asid benzoik serta natrium benzoate pada kepekatan 0.1%, berkesan akan mengekalkan sols Karaya.

Kegunaan Makanan
Industri makanan menggunakan kurang daripada 50% daripada semua Gum Karaya. Fungsi utamanya adalah untuk memberi kestabilan melalui sifat-sifat mengikat dan mengemulsi. Pada 0,2 - 0.4%, Karaya menghalang bledding air percuma dan pembentukan kristal ais besar di dalam ais pop, air ais dan sherbets. Yang cemerlang menyerap air dan sifat-sifat air-pegangan bersama-sama dengan keserasian asid yang cemerlang menjadikannya sesuai untuk kegunaan ini. Sifat berasid Karaya tidak menyenangkan dalam spread keju dan menghalang pemisahan air dan menggalakkan mudah merebak apabila digunakan di sehingga 0.8%. Karaya telah digunakan sebagai penstabil dalam krim biasa disebat di khalayak dan tiruan lalu disebat di khalayak krim. Di samping itu untuk menstabilkan serbuk meringue melalui harta benda yang mengikat, Karaya membolehkan isipadu yang lebih besar meringue untuk dihasilkan daripada jumlah protein yang tetap. Dalam kombinasi dengan Karagenan, melambatkan Karaya staling campuran roti dan donut dan barang-barang bakeri yang lain dan meningkatkan toleransi doh overmixing. Tahap pilihan Selain itu 0,1-0,9% karaya dengan Karagenan ,02-,1%. Dalam pemprosesan daging, Karaya telah digunakan di ,25-1,0% sebagai pengemulsi dan pengikat. Ia berfungsi dengan menyerap air yang terhasil daripada ais yang digunakan dalam mencincang dan oleh mengemulsi protein, lemak dan kelembapan untuk memberikan penampilan yang padu, dan lancar untuk produk siap.

Pharmaceutical Industry
Sebahagian besar daripada Karaya digunakan dalam dua produk. Dalam produk yang pertama, sebahagian besar julap, Karaya biasanya diproses 8-30mesh saiz. Dalam menyerap air zarah kasar mengembang pesat, sehingga membentuk satu jenis tak selanjar lendir yang sangat berkesan sebagai pencahar.Produk yang penting kedua adalah pelekat gigi palsu di mana gusi halus serbuk dusted pada plat pergigian dan membengkak apabila ia menyentuh permukaan lembab gusi. Ini memberikan patut selesa dan ketat plat.

Sesiapa yang berminat untuk mencuba air katira bolehlah layari laman web ini

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...