Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 15 December 2011

SAINTIS RUSIA TEMUI GAS METANA DI ARTIK

Saintis Russia telah menemui beratus-ratus plumes gas metana, kira-kira 1,000 meter dalam diameter, menggelegak permukaan Lautan Artik. Para saintis bimbang sebagai Rak Artik semakin hilang, tahap yang belum pernah berlaku gas yang dilepaskan sangat boleh mempercepatkan perubahan iklim global.
Igor Semiletov Akademi Sains Rusia memberitahu Bebas di UK bahawa plumes metana, gas 20 kali sebagai berbahaya seperti karbon dioksida, mempunyai saintis terkejut yang telah mengkaji rantau ini sejak berdekad-dekad lamanya. Beliau berkata bahawa sementara pasukan penyelidik telah menemui lebih daripada 100 plumes, mereka menganggarkan terdapat kira untuk menjadi "beribu-ribu" di kawasan yang lebih luas, menganjur dari tanah besar Rusia Rak Artik Siberia Timur.


"Di kawasan yang sangat kecil, kurang daripada 10,000 kilometer persegi, kami telah dikira lebih daripada 100 air pancut, atau struktur seperti obor, menggelegak melalui ruangan air dan disuntik terus ke dalam atmosfera dari dasar laut," kata Semiletov.


"Kami telah menjalankan pemeriksaan kira-kira 115 mata pegun dan mendapati bidang metana skala yang hebat - saya fikir pada skala yang tidak pernah dilihat sebelum ini," kata Semiletov. "Sesetengah plumes satu kilometer atau lebih luas dan pelepasan pergi terus ke dalam atmosfera - kepekatan adalah seratus kali lebih tinggi daripada biasa."

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...