Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Wednesday 7 December 2011

PARTI ISLAM MESIR ANCAM TUNJUK PERASAAN

KAHERAH - Pergerakan Ikhwanul Muslimin yang menang dalam pusingan pertama pilihan raya Mesir menerusi Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) mengancam untuk menunjuk perasaan di jalanan jika terdapat sebarang percubaan untuk memanipulasi undi.


Dalam pilihan raya pusingan pertama yang diadakan pada 28 hingga 29 November lalu, parti itu memperoleh 36.6 peratus undi untuk Dewan Rendah Parlimen.
"Kami akan ke jalanan jika terdapat penipuan dalam pilihan raya atau perlembagaan dimanipulasi," kata pemimpin pergerakan Ikhwanul Muslimin, Mohamed Badei kepada stesen televisyen Mesir yang disiarkan media semalam.
Pergerakan itu sebelum ini diharamkan semasa pemerintahan Hosni Mubarak sebagai presiden yang telah meletakkan jawatan pada Februari lalu.
Mohamed menegaskan bahawa pergerakan Ikhwanul Muslimin tidak mahu memonopoli kuasa dengan mengulangi semula pendirian bahawa ia memilih untuk melibatkan parti-parti lain dalam satu perikatan.
Dalam pusingan pertama pilihan raya parlimen Mesir parti-parti Islam termasuk Ikhwanul Muslimin dan kumpulan Salafi yang mengetengahkan Parti Al-Nur menang dua pertiga undi.
Terdapat beberapa masalah dengan pilihan raya itu yang diadakan sejak Hosni meletakkan jawatan.
Kelmarin, Suruhanjaya Pilihan Raya mengubah dengan drastik bilangan yang keluar mengundi daripada 62 peratus kepada 52 peratus.
Ia juga menyatakan keputusan dari beberapa pusat pengundian akan ditahan kerana terdapat perlanggaran undang-undang.
Dalam pilihan raya yang diadakan pada hari kedua semalam, seramai 104 orang bertanding untuk merebut baki 52 buah kerusi. - Agensi

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...