Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 23 June 2011

1 JUTA JANDA


Ini bukan janda Iraq-gambar sekadar hiasan-
Kalau di Malaysia ada yang bermegah kerana adanya slogan "1 Malaysia".Disebalik keseronokkan dan kemewahan kita seolah-olah lupa atau itu adalah isu yang bermusim.Kerana atas dasar kemanusiaan sejagat Amerika dan sekutunya telah menyerang Iraq,serangan demi serangan telah dibuat maka ranaplah kuasa Saadam Husin yang memegang tompok pemerintahan kerajaan  Iraq.Umpama lari dari mulut harimau tapi masuk kemulut buaya.
Maka bermulalah episod baru bagi saki baki penduduk Iraq yang tinggal,saban hari kita menonton dikaca tv bagaimana keganasan antara kaum berlaku,keganasan tentera bersekutu yang menembak kanak-kanak dan orang tua malah juga rumah-rumah ibadat...inilah misi kemanusiaan yang dibawa oleh Amerika.Apa yang tinggal hanyalah kenangan ketika bersama suami tersayang kerana mereka kini telah bergelar janda.Mengikut  data yang  dikeluarkan oleh Badan yang berkaitan dengan wanita ada lebih kurang sejuta orang atau mungkin lebih yang menjadi janda kerana keganasan  di Iraq.

Menurut sumber rasmi yang dikeluarkan  lebih dari 2.500.000 telah terkorban akibat dari kejadian itu dan lebih dari empat juta telah menjadi yatim piatu demikian mengikut laporan TV press pada 21jun.Menurut kementerian dalam negeri Iraq dalam laporannya kira-kira 8 juta orang telah hilang dinegara itu pada tahun 2008.Kerana alasan Saadam Husin menyimpan senjata merbahaya namun sehingga kehari ini mereka gagal menunjukkan pada dunia dimanakan senjata itu,tetapi kini terang dan jelas apa motif mereka sebenarnya.

Pasukan tentera Amerika dijadualkan keluar dari Iraq pada tahun 2011 mengikut persepakatan tapi Washinton mahu memanjangkan tempoh tersebut.Menteri pertahanan US Robert Gates telah ke Iraq untuk meminta lanjutan masa sehingga ke penghujung 2011,namun begitu sebahagian tentera akan dikekalkan di Iraq kerana  alasan "permintaan Baghdab".Pemerintah Iraq berkata dia tidak ingin lagi melihat adanya tentera Amerika dibumi Iraq.




No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...