Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 19 April 2012

JANGAN MINTA SIMPATI KERANA UMNO SERANG?

DIPETIK DARI
KUALA LUMPUR: Adakah para pelajar anti skim Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang diserang tidak boleh meminta simpati kerana Umno yang serang mereka?
Soalan itu terus dilontar oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu apabila diberitahu tentang kata-kata Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang menyindir para pelajar yang diganasi itu.

"Takde siapa pun suruh berkhemah di Dataran, bila berlaku apa2 perkara, jgn tagih simpati," kata menteri Umno itu dalam laman twitternya.

Beliau bagaimanapun mengucapkan tahniah kepada Khaled kerana kenyataan tidak bertanggungjawabnya itu.

"Tahniahlah, Umno! Selepas ini senanglah kita pusing negara beritahu rakyat terutama ibubapa para pelajar Melayu yang anak-anak mereka dibebani hutang PTPTN bahawa menteri Umno bukan sahaja tak simpati kepada para pelajar yang minta dihapuskan beban PTPTN itu malah menyindir mereka dengan kata-kata yang sangat sinis dan kejam.

"Tahniahlah kerana menteri itu buktikan sekali lagi kepada kita semua tentang sifat sebenar Umno," kata Mohamad.

Beliau juga yakin "orang baik tak akan cakap begitu".

Beliau juga mengecam kenyataan tidak bertanggungjawab Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang bukan sahaja tidak mengecam serangan ganas itu malah cuba menggambarkan kononnya serangan itu adalah dakwaan yang dibuat dengan tujuan untuk mencetuskan kebencian umum.

Mohamad yakin, sikap kedua-dua pemimpin Umno tersebut terhadap serangan itu akan memarakkan lagi api kemarahan rakyat terutama orang-orang Melayu sendiri terhadap parti itu.

"Mereka bukan sahaja enggan kecam serangan itu malah bersikap sinis pula, ia akan menimbulkan tanggapan dan sangkaan bahawa Umnolah yang melakukan serangan ganas itu.

"Ia dengan sendirinya akan menyebabkan rakyat terutama orang-orang Melayu semakin benci kepada Umno," kata beliau sambil menyatakan majoriti peminjam PTPTN ialah anak-anak Melayu.

Mohamad (gambar)  juga yakin para pelajar itu akan tetap meneruskan perjuangan mereka.

"Apa yang berlaku pagi tadi sama seperti yang berlaku di Dataran Tahrir di Kaherah. Di Dataran Tahrir, rakyat yang berjuang menuntut kebebasan diserang pengganas-pengganas upahan Hosni Mubarak.

"Tetapi akhirnya, perjuangan rakyatlah yang menang," kata beliau.

Jika di Mesir, pengganas-pengganas yang menyerang rakyat yang berjuang adalah upahan Mubarak, katanya, di sini rakyat semakin membuat kesimpulan siapakah yang mengupah pengganas-penggas yang menyerang para pelajar yang berkhemah di Dataran Merdeka itu.

"Kalau tak ada pihak yang mengupah mereka, pengganas-pengganas itu tak mahu ambil risiko buat kerja ganas itu," katanya.

Meskipun begitu, beliau yakin apa yang berlaku itu juga akan mengukuhkan lagi semangat para pelajar tersebut untuk mencetuskan fenomena Dataran Tahrir di Dataran Merdeka

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...