Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Saturday 19 February 2011

UGUT BOM RUMAH


KUALA LUMPUR: Seorang nenek kini ketakutan selepas menerima ugutan daripada samseng lapan along yang menuntut hutang RM80,000 yang dipinjam anak angkatnya sejak lima tahun lalu.
Yong Swee Ngor, 65, mendakwa menerima panggilan telefon daripada lapan along terbabit yang meminta hutang mereka dilunaskan.


Difahamkan, anak angkatnya, Yong Siew Kuan, 32, tidak pulang ke rumah sejak berkahwin lima tahun lalu dan sehingga kini gagal dihubungi.


Ibu tidak berdaya itu tinggal seorang diri di rumahnya di Ampang Jaya, di sini, hanya ditemani jirannya ketika menyambut Tahun Baru Cina baru-baru ini kerana takut diganggu samseng terbabit.

Menurutnya, dalam kejadian 29 Januari lalu, dia menerima panggilan along yang mencari anak perempuannya dan mengugut mahu membaling cat dan bom pada Tahun Baru Cina jika gagal membayarnya.


“Saya memberitahu mereka Siew Kuan tidak tinggal bersama dan gagal dihubungi. Namun, along terbabit mendesak menjelaskan hutang anak angkat saya sekiranya tidak mahu diapa-apakan.




“Takut dengan ugutan itu, saya tidak boleh tidur dan diserang asma. Tambahan pula, saya berjalan menggunakan tongkat,” katanya ketika ditemui di Biro Pengaduan Awam MCA, semalam.

Lebih menyedihkan, wanita itu pernah menyelesaikan hutang kad kredit anak angkatnya yang berjumlah RM80,000 dengan meminjam daripada ahli keluarganya.



Beliau yang berniaga sayur berhampiran rumahnya membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya berhubung ugutan itu.

“Saya merayu Siew Kuan pulang ke rumah kerana saya merinduinya. Saya juga mahu dia bertanggungjawab sekiranya dia berhutang dengan along terbabit,” katanya.


Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong, berkata pihaknya menerima 42 kes pinjaman along sejak tahun lalu.



Harian Metro(mymetro sabtu 19feb 2011)

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...