Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Monday, 21 February 2011

BAGAIMANA NAK KURUSKAN BADAN,CARA MUDAH DAN BERKESAN

Satu masalah yang penting bila negara bertambah maju,masalah obesiti,apa ke jadahnya...boleh makan ke benda ni? jawapannya memang boleh tapi bukan obesiti, tapi kerana makan lah terjadinya obesiti...obesiti ni adalah masalah kegemukan akibat selera makan yang melampau,makan pula benda yang berkolesterol tinggi dan inilah yang  terjadi  akhirnya.Masalah berlebihan berat badan dan
kegemukan semakin meningkat.Kajian menunjukkan bahawa 15% daripada kanak-kanak berusia 12 - 19 tahun mempunyai masalah berlebihan berat badan dan kegemukan.


Berat badan berlebihan dikaitkan dengan  risiko yang tinggi jika mengalami masalah perubatan seperti diabetes dan penyakit jantung yang boleh menyebabkan kematian awal.Mahukah ianya terjadi kepada kita,tentunya tidak.

Bagaimana anda tahu anda mempunyai berlebihan berat badan ? 
Indeks Jisim Tubuh (BMI) ialah  salah satu cara untuk mengira jumlah lemak dalam badan
anda secara kasar. Cara pengiraan :

                                                              Berat badan (kilogram)
 Indeks Jisim Tubuh (BMI)        _____________________________
                                                       (Tinggi (meter) x Tinggi (meter)


Apakah kesan atau implikasi obesiti
1-Masalah jantung seperti penyakit darah tinggi/hipertensi dan paras kolesterol yang
   tinggi.
2-Penyakit Kencing Manis/Diabetes.
3-Kesan psikologikal seperti kemurungan dan kurang keyakinan diri.
4-Masalah pernafasan seperti asma serta masalah tidur.
5-Masalah sendi dan tulang seperti osteoarthritis dan kesakitan tulang pinggul.
6-Bertambah gemuk apabila umur meningkat.

Bagaimana nak menyelesaikannya(menguruskan badan)
Cara yang paling mudah tak payah diet atau ubat-ubatan dan tak merbahayakan diri anda...
Sediakan dahulu peralatanya:
1-Satu set PC,bagi mereka yang belum ada kalau dah ada tak payah beli.
2-Kamera digital.
3-Pencetak.
4-Perisian Adobe Photoshop.
5-Kemahiran menggunakan perisian diatas.

Cara-caranya:
Ambil(snap)  beberapa keping gambar yang korang suka (mereka yang gemuk sahaja) pastu masukkan kat dalam pc anda dan edit lah seberapa kurus yang korang nak.akhir sekali cetak menggunakan pencetak dan akhir sekali tunjuk kat kawan-kawan mesti terkejut punya...kah!kah!kah! buat penat aku baca sahaja mesti itulah yang pertama keluar kat mulut korang....apa-apa pun aku mohon ampun dan maaf bagi pihak diri aku bukan niat nak kenakan korang semua,tanpa korang yang masuk dan baca entrynya siapa lah aku,tapi yang kat atas tu adalah sumber yang benar aku ambik sumbernya dari sini


  1. Open the photo you want to modify in your photoshop. Go to File -> Open.

    open the photo
  2. Then choose the photo.

  3. Go to Filter→ Liquify.

    go to Filter→ Liquify. 
  4. A separate window will open for performing the Liquify effect.

  5. Use the “Freeze Tool” to freeze the areas of the photo that you do not want to make thinsuch as your head.

    freeze toole
  6. The areas that do not need to be touched will be highlighted in red. You can select different brush sizes (select from the right panel) to select the areas you do not want to be retouched carefully.

  7. Now you’ve got the parts you do not want to be touched; then select the "Wrap Tool".

    wrap tool
  8. Select the brush size, about 120 will be the ideal. Then touch the edges of the body area with the selected brush to make them look slim. Simply use a smaller sized brush for the fine areas. Carefully touch the edges of the area to be sure they do not look abnormal or out of shape.

  9. After you have done with the slimming, click OK in the right panel to go back to the image’s main window.Save the slimmed image. Now let's compare it with the old one. You will instantly see the difference between the two.

    compare

Tips
You can make anyone look slim with the photoshop, but do remember that use your creativity and artistic ability when attending to the task. So go on and make yourself and other people look slim and beautiful!

.

No comments:

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...