Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Friday, 3 February 2012

SUBHANALLAH,RUPANYA RAMAI LAGI MANUSIA YANG MISKIN KAT NEGARA KITA...

Hairan ada terkezut pun ada,macam-macam ada,dalam dok kalut nak bantu negara luar yang susah tapi rakyat dalam negara pun dok ada yang susah,subhanallah...Gara-gara miskin pakai kasut pun kena bergilir,Allahurabbi,ya Karim...pelbagai bantuan yang diperkenalkan kerajaan tapi mengapa masih ada yang tak mengena sasaran...
Bergilir pakai kasut sekolah
WARTAWAN SINAR HARIAN
3 Februari 2012



KAMPUNG PAK SABAH - Gara-gara kemiskinan hidup, tiga beradik yang juga murid sekolah rendah dekat sini terpaksa menahan lapar dan dahaga kerana tidak mempunyai wang saku ke sekolah.

Tidak cukup dengan itu, mereka juga terpaksa memakai dua pasang kasut sekolah secara bergilir-gilir kerana bapanya yang bekerja sebagai tukang sapu masjid itu difahamkan tidak mampu menyediakan kelengkapan sekolah kerana terpaksa menyara lima lagi adik beradik lain.

Kemelut kehidupan melanda tiga beradik yang bersekolah di Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Dungun ini terbongkar setelah mereka bertiga dikatakan berhadapan masalah kehadiran yang tidak menentu.

Berikutan itu, pihak sekolah dengan kerjasama Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG) melakukan siasatan dengan berkunjung ke rumah murid terbabit dan masalah ketiadaan uniform sekolah akibat kemiskinan keluarga dikatakan menjadi puncanya.

Menurut salah seorang murid malang itu, Hasliza Syahirah, 12, bapanya, Abdul Manaf Mat Hasan, 37, hanya mampu membeli dua pasang kasut sahaja manakala adiknya terpaksa memakai selipar jika mereka bertiga ingin ke sekolah.

Katanya, dalam sebulan, mereka terpaksa me­ngikat perut beberapa kali kerana ketiadaan wang untuk membeli makanan.

Menurut Hasliza, jika bapanya mempunyai wang lebih, dia hanya dibekalkan RM1 setiap orang sebagai wang saku sekolah, namun jika sebaliknya, dia terpaksa ke sekolah tanpa wang saku, malah kadangkala terpaksa menahan lapar sehingga pulang ke sekolah.

“Kalau tak ada duit, ayah suruh kita puasalah, kalau ada duit, baru kita dapat beli makanan, itu pun cuma seringgit sahaja, kadang-kadang kena kongsi lagi.

“Kami dah biasa berpuasa, pakai kasut sekolah pun terpaksa bergilir-gilir kerana ayah tak mampu beli kasut untuk kami bertiga,” katanya.

Menurut adik lelaki Hasliza, Mohd Jefri, dalam keadaan kelaparan kerana tidak mempunyai wang saku sekolah, dia juga terpaksa berjalan kaki berulang-alik ke sekolah hampir satu kilometer setiap hari.

Namun, bagi tiga saudara ini, ia bukan halangan untuknya menimba ilmu untuk mengubah nasib keluarganya yang sering dihimpit kemiskinan itu.

“Dalam keadaan perut lapar ketika pulang dari sekolah, saya juga terpaksa berjalan jauh sebelum sampai ke rumah.

“Nak naik basikal, ayah tak mampu nak beli sebab adik beradik kami ramai, usah kata nak beli basikal, kadang-kadang di rumah pun terputus bekalan makanan. Adakalanya kami terpaksa makan sekali sahaja dalam sehari,” katanya yang bercita-cita untuk menjadi seorang pegawai tentera apabila besar nanti.

Bagaimanapun masalah ketiadaan pakaian sekolah tiga beradik ini berakhir setelah Timbalan Pengerusi PIBG SK Kuala Dungun, Rusdi Muda membawa pelajar berkenaan ke sebuah kedai pakaian di bandar ini untuk membeli pakaian baru bagi membolehkan mereka dapat ke sekolah.

Mengimbas kembali situasi menyayat hati itu, Nur Rohaya berkata, pada saat murid lain menikmati pakaian sekolah baru setiap kali musim persekolahan awal tahun bermula, dia bersama empat lagi adik beradiknya yang lain terpaksa memakai pakaian sudah lusuh, biarpun ia dikatakan sudah terlalu ketat dan tidak sesuai untuk dipakai lagi.

“Terima kasihlah sebab cikgu beli pakaian baru untuk kami bertiga, kami seronok sangat, minggu depan dapat pergi sekolah pakai baju baru, terima kasih atas sumbangan ini,” katanya.

Kepada orang ramai yang ingin meringankan beban keluarga ini, sumbangan boleh diberi melalui akaun Bank Simpanan Nasional Abdul Manaf Mat Hassan, 11105-29-00016588-0.

No comments:

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...