Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday, 23 February 2012

KELANTAN NEGERI MISKIN KERANA SIAPA?

video

Kelantan miskin dan tercorok,itulah kenyataan dari seorang pemimpin,selaku orang kelantan aku rasanya nak bertanya pada korang semua,kepada rakyat kelantan khususnya orang UMNO,tak ke rasa terhina bila negeri korang dinobatkan begitu,negeri korang juga negeri aku.
Seperti seorang bapak yang kahwin dua,yang isteri pertama(negeri dibawah pemerintahan UMNO) di ambil tahu soal keewangan dan kebajikan terhadap anak-anaknya dan yang satu lagi di buat ala kadar sahaja(negeri kelantan),soal makan dan kebajikan hanya sekadar melepas batuk ditangga,tapi tiba-tiba sibapa ni boleh pula cakap yang isteri keduanya miskin,siapa yang salah?bukan ke ini membuka pekung didada namanya,kalau dah tahu miskin hulur-hulur le,dia juga isteri kamu walaupun mungkin tak sefahaman dengan kamu,sebagai seorang bapa tanggung jawab kena adil dan sama rata.Berilah hak rakyat Kelantan untuk menikmati kemudahan seperti negeri-negeri lain,seperti Royalti minyak yang memang hak kami(baik PAS atau UMNO) kerana kita duduk dinegeri yang sama,sepatutnya kita sama-sama memperjuangkan hak kita tanpa mengira fahaman politik.Tak adil rasanya jika kerajaan PAS kelantan sahaja yang terkinja-kinja dan terlompat-lompat,mana pergi yang gagah-gagah dalam UMNO,tak kan Ku Li seorang saja yang terasa nak membela rakyat kelantan,takkan Ku Li sahaja yang rasa terhina bila ada pemimpin yang mengatakan kelantan miskin,ayuh bangkitlah rakyat kelantan tanpa mengira fahaman politik,perjuangkan hak rakyat kelantan,jangan biarkan orang menghina negeri kamu.

KUALA LUMPUR, 22 Feb: Veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah mendakwa kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini bahawa Kelantan menjadi negeri miskin tercorot sejak diperintah kerajaan PAS adalah tidak wajar dan memalukan.

Katanya, adalah tidak molek untuk seorang pemimpin negara bercakap sedemikian apatah lagi dengan nada menghina negeri tersebut semata-mata kerana Kelantan diperintah oleh kerajaan PAS.

"Kita tak boleh lah berbangga ini negeri sudah tidak miskin lagi, negeri Kelantan sudah jadi termiskin.

"Saya tak nak dengar percakapan macam itu, buat malu sahaja," katanya yang lebih dikenali sebagai Ku Li ketika ditemui Harakahdaily semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Najib di satu majlis Lahad Datu, baru-baru ini kononnya Kelantan adalah negeri miskin tercorot dan bukan lagi Sabah, negeri dibawah bayu itu.

Najib berkata kedudukan tercorot itu bermula sejak negeri tersebut berada di bawah pemerintahan kerajaan PAS Kelantan.

"Kita boleh rasa seronok lah dengar berita ini, tapi takkan lah kita nak biar Kelantan menjadi negeri termiskin pulak.

"Apakah kita ini nak terus membanding satu negeri yang miskin dengan satu negeri yang lain. Sampai bila kita nak tengok negeri ini miskin," soal Ku Li lagi yang juga anak kelahiran Kelantan dan kini ahli parlimen Gua Musang.

Mengulas lanjut perkara itu Ku Li berkata, jika benar sekalipun Sabah sudah mengatasi Kelantan, seorang pemimpin negara sewajarnya memikirkan langkah penyelesaian untuk memajukan negeri yang didakwa tercorot itu, dan bukan hanya mengeluarkan kenyataan seolah-olah berbangga dengan perbezaan kedua-dua negeri tersebut.

Apatah lagi katanya majoriti masyarakat di Kelantan adalah Melayu dan sewajarnya dibantu.

"Macam Kelantan pulak, yang tinggal di sana anak Melayu. Takkan kita tak nak cari jalan nak perbaiki kehidupan orang Melayu di Kelantan berbanding dengan orang-orang lain.

"Kita juga nak pejuangkan anak-anak Melayu dapat nikmat daripada minyak (royalti) dan sebagainya supaya kehidupan mereka berubah dan taraf hidup mereka meningkat naik berbanding orang lain," tegasnya yang juga kini sebagai Presiden NGO Angkatan Amanah Merdeka (Amanah).Hrkh

No comments:

Search This Blog

Loading...

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...