Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday, 9 February 2012

BELAM-BELAM TU...

Satu kisah benar yang ingin aku kongsi dengan korang,itu pun kalau korang boleh faham apa itu "belam-belam".

Begini kisahnya,ada seorang pemuda dari Kelantan telah berhijrah ke Kuala Lumpur bersama beberapa orang rakannya.Pemuda ini boleh buat apa sahaja kerja,kerja paip,pendawaian,tukang rumah dan bermacam-macam lagilah.

Pada suatu hari dia bersama rakannya diminta untuk membetulkan eletrik dirumah seorang wanita,dalam masa dia membetulkan pendawaian kat rumah kakak tu mereka berbual-bual lah,kakak tu tanyalah dia  "adik boleh ke buat wallpaper kat dinding,ala...macam yang dok lukis lukis corak kat dinding tu la,,,,","boleh kak,kakak nak corak macam mana?".Kakak tu cakap dia nak corak bunga-bunga.

Pemuda tu kata dia kehabisan  cat,jadi dia suruh lah kawan di pergi beli,pemuda itu bersuara "belam-belam" kita tunggu kawan saya balik....tapi belumpun pemuda itu menghabiskan ayatnya kakak tu mencelah,"tak nak dik,kakak taknak belang-belang,kakak nak corak bunga-bunga".....pemuda itu tersentak lalu menjawab "saya tahu kak nak corak bunga,tapi belam-belam tu........."tak nak belang-belang dik, kakak nak corak bunga-bunga" suaranya agak keras sedikit.

Pemuda itu cuba memperbetulkan keadaan tapi kakak tu dah naik angin,tiba-tiba salah seorang dari kawanya mencelah, "kak dah salah faham,apa yang kawan saya cakap "belam-belam" tu maksudnya sama dengan sambil","oooooo macam tu,kenapa tak cakap betul-betul dik".Gegitulah maknanya belam-belam.

2 comments:

TaTJ said...

Kihkihkh...

ambo ingat jugak cerito sorang saing tu...maso tu dia ada buat renovation dekat zoo KL tu, dia ni jenis kecek luar lah...maklumlah ore dah lama dok KL...masa dia dok buat keje renovation pagar dekat sejenis bintang tu, adalah sorang budak tu tanya mak dia, mak ni binatang apa? mak dia cakap musang...tp sebenarnya bukan musang pun tapi jenis binatang yang lain...kawan tu terus bagi penjelasan dengan bahsa luar/ckp KL lah...mana dik tu bukan musanglah tp bokbonlah...member2 yg lain gelak sakan weiii...tulah nk ckap luor...khkihkih..asal kampung tukar tubit bokbon lek mana...

cerita 2 Syeikh, masa ambo keje kilang bangi sblm keje tmpt la ni...maso tu ambo technician bhgn control document...kena sign kalu ada operator/ore nak suggest/nk minta tambah bordlm penyediaan bhn mentah...mula2 tu ambo ingat dia ore luar sejak keje situ sbb dio kecek luar memang xkluar sebutir pn bhs kelate...satu hari tu ambo jupolah dengan dia&saing2 hok nk lain...maso nak sign borg tu ambo wak tubit pen nk sign tapi takdok dakwat...dengan sepontan dia ckp xleh layanlah bos pen mahal kitaorang yg pkai pen cikai camni pun dkwat ok...apa barang x 'bekas'...kihkihkih!ambo dengar buah bekas tu..raso nk pecah perut sero...ingatkan ore luar tp ruponya sek2 rantau pjng...kuikuikui..

MOBYDICK said...

Kih! kih!...kelakar juga cerita sahabat ambo,tapi ada satu cerita budak kelate nak kecek luar.Satu hari dia gi beli colek malah\s,,,"kak bungkus kuih pemalas 2 ringgit,bungkus dalam sumpik,saya nak
bawak balik kat rumah makan sambil kemas rumah,kerampoh(sampah) banyak sangat lah,letih berdoah rasanya nak menyimpan"...

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...