Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Saturday, 18 February 2012

3 JENIS HAJI YANG PALING TOP

Haji itu bukan benda atau pangkat,seperti Datok,Tan Sri dan ianya bukan juga keturunan seperti Wan,Nik dan Tengku.Kalau haji itu sejenis benda ianya begitu mudah untuk dibeli.
Title haji ini kita dapat bila pulang dari Mekah,sejauh mana ianya mendapat haji yang terbaik itu terpulang pada Allah dan empunya diri yang rasa dan bagaimana tanda-tanda yang dapat diperhatikan oleh manusia lain.Kalau seorang kaki maksiat pada awalnya tapi bila pulang dari menunaikan rukun islam yang kelima,ia mula berubah,baik dari segi pertuturan dan amalan,dari buruk hijrah kepada baik dan bertambah baik....Alhamdulillah,haji Mabrur....

1-Haji Balik Hari:
Ianya tak memerlukan modal yang besar,ada rm5 pun dah cukup naik haji,perkara yang kedua ada kepandaian dan kepintaran.Haji ini boleh didapati di kedai kopi dan diatas wakaf ditepi-tepi jalan dan ianya jarang terdapat ditengah-tengah jalan(takut dilanggar kereta).Sediakan sekeping papan yang khusus untuk naik haji,macam kat bawah..
Lepas itu order secawan teh dan carilah couple atau pasangan,duduk dari pagi lepas waktu asar boleh balik,dah jadi haji,namanya haji papan dam.Main haji dam ni pelik sedikit,bila jadi haji makin ganas,main makan belakang depan,kalau tak caya tanya orang yang biasa main haji dam,haji boleh makan ikut belakang...guano kesoh boh!....(cakap macam Ustaz Azhar)

2-Ajinomoto
Haji atau orang biasa panggil aji kalau kat Kelantan.Ajinomoto semua orang kenal,serbuk perasa tiruan,penyedap rasa pun orang panggil.Haji jenis ni bila balik dari Mekah jarang ke masjid,sebelum pergi pun memang inilah perangainya,pulang dari mekah pun sama juga kejadian,tapi ada ketika tu dia pergi jugak."Malam ni ada kuliah,haji datang la masjid la ya"kata ajk masjid.Alih-alih tak pergi juga."Malam ni ada jamuan kat masjid,ada orang sedekah 2 ekor kerbau,haji datang ya",memang tak pernah miss,bukan nak mengata tapi begitulah kisahnya.
3-Haji Malboro
Haji jenis memang borat,masa belum pergi perangainya tak la seteruk mana,tapi bila balik jer dari Mekah bertambah teruk perangainya...inilah kisah manusia diakhir zaman,sebelum pergi mekah tobat sungguh-sungguh,ikrar dalam hati tak ingin lakukan perkara yang lalu.

No comments:

Search This Blog

Loading...

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...