Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Tuesday, 22 November 2011

RAMAI ORE PUAN LONI TAK SAYE DIRI....

Tentu ramai pembaca yang terpingga-pinga tajuk entry ambo hari ini,"tapi takper biar ambo terangkan sedikit."Ramai ore puan loni tak saye diri"maksudnya ramai orang perempuan sekarang tak sayang diri,kenapa dan mengapa aku cakap macam tu.Aku cakap macam tu sebab kalau sayang mengapa dedahkan tubuh kat orang.Maka sebahagian wanita ini akan berkata "kenapa tak suka ke"?....ramai yang suka dan tak kurang juga yang mencerca,pasal orang macamni la ramai lelaki teringin nak buat dosa...mereka bercita-cita nak dapatkan apa yang korang tonjolkan,takdapat cara rela(zina) dia guna cara paksa(rogol)..macamtu la ceritanya.
Biasanya dalam dunia ni setiap benda yang kita sayang apa agaknya yang kita buat?kita tutup atau jaga dengan baik..betul,memang betul,aku tahu korang semua memang bijak dan pandai.Duit,semua orang kenal dan tahu,semua orang sayang duit,sebab sayanglah tak ada orang bawa duit dengan cara terdedah walau sekecil mana nilainya,biasanya orang isi dalam beg atau dompet.Itu pasal duit,dalam bab kenderaan pula orang sanggup berhabis duit buat garaj,takpun tutup dengan khemah,takut diberak dek burung atau cicak,takut terkena hujan atau cahaya mentari nanti lusuh pula dibuatnya.

Tapi kita lebih menyayangi semua itu lebih dari diri sendiri,padahal semua itu akan hancur akhirnya,hancur dimamah tanah samalah dengan jasad kita,hanya yang tinggal hanya roh.Perempuan hari ini seolah mencabar kelakian kaum adam,semakin hari banyak kejadian rogol berlaku,sampailah yang tutup aurat pun menjadi mangsa kerana dah tak tahan sangat menahan nafsu berahinya.Hari ini orang semua bijak dan pandai,bila kita tegur pandai pula dia menjawab "apa kisah,mak bapak aku pun tak marah,kubur kita masing-masing,aku buat aku tanggunglah",begitulah dintara dialog-dialog yang dilemparkan.
Sukar kita menjumpai manusia bawa duit dalam keadaan terdedah,kalau ada pun mungkin orang tu ada masalah mental..
Bginilah kalau orang sayangkan sesuatu,dia akan mencari sesuatu kaedah untuk mengelakkan di lihat oleh orang lain.

Yang tertutup pun orang terliur apatah lagi yang dah dibuka.Inilah silapnya kita lebih sayangkan harta dari maruah,duit taruk dalam beg,badan kita dedah kat orang.....memang sah perempuan sekarang tak sayang diri(bukan semua)...
Cantik beg,tentu banyak duit atau kredit kad,tapi sayang dirinya pula didedahkan...siap berkemban lagi.

No comments:

Search This Blog

Loading...

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...