Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Tuesday, 29 November 2011

BESARNYA NILAI DUIT 10 SEN

Gappo boleh beli dengan pitih spuluh sen loni,kuih takdok doh hak rega 10 sen,coklat boleh la 1 butir.Jangan pening biar aku translate bahasa kelatan ke bahasa Malaysia standard walaupun tanpa pertolongan Google Translate."Apo yang boleh dibeli dengan wang sepuluh sen sekarang ni,kuih tak ada yang berharga 10 sen,gula-gula dapat la 1 biji".Begitulah rendahnya nilai 10 sen sekarang,bagi kat anak-anak pun tak nak,kalau jumpa kat tepi jalan pandang pun tidak.
Jangan memandang pada nilainya tapi pandanglah dari segi islamik sikit,maksud aku jangan memandang hina pada setiap rezeki pemberian Allah.Sepuluh sen kalau dapat kumpul 10 keping dah jadi seringgit,kalau seratus keping dah jadi rm10 dan ketika itulah ramai yang menghargai betapa besar nilainya(bagi yang miskin macam aku) orang lain aku tak tahu.
Ini  antara yang pernah kita lihat dan baca kisahnya..
Dalam kehidupan kita pada hari ini di negara Malaysia tak semua yang hidup mewah,mewah pada yang berada,tapi bagaimana nasib mereka yang daif,mereka mengharapkan bantuan dari mereka yang berada(kaya).Kita sering kali melihat atau pernah membaca dari media masa bagaimana nasib mereka yang miskin,kalau dapat makan sekali sehari pun dah kira bersyukur.Ramai dari antara kita hari ini memandang sepi kepada golongan ini,malah golongan ini sudah menjadi bahan pameran atau ejekkan "beginilah nasibnya bila malas kerja,itula masa mak bapak hantar sekolah malas",tapi kita tak tahu adakah golongan ini mampu kesekolah,ada yang kata mereka golongan pemalas,tapi ada sesetengah aku tak nafikan,tapi takkan semuanya pemalas.

Aku sering terbaca di akhbar betapa susahnya golongan ini nak meneruskan penghidupan di negara Malaysia yang sedang membangun.Penderitaan anak-anak yang dilahirkan dengan keadaan yang cacat,jantung berlubang dan sebagainya,ini semua memerlukan pembedahan dan tentunya memerlukan kos yang banyak.Berhari-hari malah berbulan-bulan lamanya meminta bantuan dan simpati dari penduduk negaraku Malaysia ada yang berjaya mendapatkan kos pembedahan malah ramai juga yang mati.Aku pun dah tak reti nak cakap apa punya manusia macamni(khususnya yang beragama islam),tapi bila derma buat masjid berlumba-lumbalah nak menunjuk(bukan semua),apakah derma masjid sahaja ke dapat ganjaran,buat masjid besar-besar tapi penghuninya yang dah bongkok,yang muda asyik melalak dan terkinja-kinja.Bukan salah buat masjid tapi yang dah ada dirobohkan nak bina baru yang lebih cantik dan selesa.

Tapi bila tiba bab-bab macamni aku terfikir betapa besarnya nilai sepuluh sen.Bilangan penduduk malaysia mengikut bancian pada tahu 2011 ialah 28.3 juta,sekarang cuba korang darab dengan nilai 10 sen dengan 28.3 juta dan keluarlah jawapan 2.83 juta(kalau silap perbetulkan),fuyoo banyaknya.Tapi timbul pula persoalan 28.3 juta termasuk baby atau anak-anak kecil,tapi eleh setakat 10 sen takkan tak boleh mak bapak dia yang tolong bagi.Kalaulah formula ini yang kita pakai tak ada lagi susah-susah nak mintak bantuan
kat dalam tv atau akhbar,tapi itulah manusia sifatnya kadang-kadang payah nak di duga macam-macam hal.macam-macam adaaaa...mari kita mulakan menderma sebanyak seposen seorang,selamatkan nyawa dan mereka yang memerlukan ....

No comments:

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...