Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday 13 November 2011

ISTERI MINTA CERAI SETELAH BERTEMU KEKASIH LAMA


SAYA berkahwin hampir 16 tahun dan mempunyai dua pasang anak, yang sulung berumur 15 tahun dan bongsu 10 tahun. Sebelum ini isteri tidak bekerja dan saya mencuba memberi nafkah zahir batin secukupnya hingga terpaksa berhutang kerana hendak menjaga hati isteri.
Kami sering bertengkar dan isteri kata dia sudah tawar hati sebab tidak bahagia. Antara sebabnya ialah kehidupan yang susah sebab wang sering kekurangan dan banyak hutang. 
Saya sudah membeli rumah dan kereta. Isteri berjumpa kawan lama yang mengatakan hidupnya tidak bahagia dan mereka kini bercinta.

Isteri sering minta diceraikan dan dia kini sudah bekerja serta sering berjumpa kawan lelakinya itu. Saya menganggapnya sudah menderhaka.




Setelah saya halang dan pisahkan mereka, isteri berkawan pula dengan kekasih lama yang sudah berkahwin dan kaya. Sekarang isteri bersungguh-sungguh meminta diceraikan kerana hendak terus berkasih dengan lelaki berkenaan.

Semua ahli keluarganya tahu dan marah dengan cara hidupnya. Mereka juga menasihatkannya, tetapi tidak diendahkan. Sudah beberapa kali saya terjumpa isteri keluar makan dengan lelaki lain dan ada SMS isteri berkasih sayang dengan lelaki itu.

Isteri minta bercerai dengan cara baik, tetapi saya masih sayangkannya dan tidak mahu dia mendapat balasan daripada Allah kerana melakukan dosa.

Jika saya berpisah dengan cara baik, tidakkah saya bersubahat kerana saya tahu kesalahannya tapi membiarkannya? Berdosakah saya jika memfailkan kes nusyuz terhadap isteri dan mengambil hak penjagaan anak?

Suami Terluka,
SELANGOR



SAYA melihat kes ini sebahagian daripada ujian Allah kepada keluarga saudara. Bermula dengan kesusahan hidup, berhutang, isteri menderhaka dan mempunyai hubungan luar kemudian dia meminta cerai.

Sebagai suami dan ketua keluarga sudah tentu rumit dan merungsingkan anda. Tiada jalan penyelesaian dalam hal sebegini selain isteri kembali taat kepada suami dan ajaran agama.

Dengan itu, anda perlu bertindak membetulkan keadaan. Tindakan bagi isteri nusyuz dan tidak baik ialah dengan menasihati secara baik, meninggalkan tempat tidur dan mengambil tindakan berbentuk fizikal secara yang tidak berbahaya.

Sekiranya tidak berjaya, dapatkan bantuan keluarga yang lain. Apabila tidak lagi mampu bertahan, perpisahan adalah jalan terakhir. Jika tidak, anda boleh dianggap sebagai lelaki dayus kerana membiarkan isteri melakukan maksiat secara terbuka.

Memfailkan kes nusyuz dan mengambil hak penjagaan boleh dibuat di mahkamah syariah. Perceraian pula mempunyai banyak hikmah, antaranya pasangan boleh menimbang kembali kedudukan keluarga yang sudah dibina selain memberi peluang kepada masing-masing membina hidup baru



No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...