Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday, 15 September 2011

CERITA TENTANG MANUSIA YANG BERNAMA MAT

Mat boleh jadi nama penuhnya Mohammad,Ahmad,Samad atau Mamat.Apa indahnya pada orang yang bernama Mat ni mari kita rungkaikan bersama.Kalau di tahun 70an dahulu Mat memang tersohor,nama anak-anak orang zaman dahulu memang sinonim dengan nama ini kerana bersempena dengan nama nabi kita Mohammad(S.A.W).


Mat Sentul


Ini kisah Mat yang pertama aku nak cerita,Mat Sentul nama yang dikenali ramai ketika itu,kebanyakkan filem lakonannya juga bermula dengan Mat.

Mat Bond
font-family: Verdana; font-size: x-small; font-weight: normal;">Kisah Mat yang bercita-cita menjadi penyiasat seperti James Bond. Semuanya berlaku secara tidak sengaja. Filem ni arahan M. Amin dan Mat Sentul. Antara perkara unik dan pelik ialah jamban menjadi lif untuk Mat turun ke bilik underground rahsianya dan pistol bercabang.

Mat Toyol - Kisah Mat menjadi pembantu Bomoh yang mahu mencipta toyol buat penghulu kampung. Mat disuruh mencari akar Apollo dan tiba di sebuah gua 'hantu'. Mat mencuri cecair yang dapat menukar benda besar menjadi kecil yang dihasilkan oleh nenek kebayan (isteri bomoh tadi yg merajuk dan tinggal di gua). Bomoh telah tersalah meminum cecair itu dan bertukar menjadi ayam!

Mat Karung Guni- Mat menjadi pembeli botol dan barang terpakai. Dia 'terambil' intan berlian yang disangkanya kaca dan menjual kepada kawannya. Apabila mengetahui kaca yang sebenarnya adalah intan, Mat dan kawan-kawannya cuba mendapatkan kembali intan tersebut. Kawannya yang telah kaya kini membuka studio filem. Antara perkara gila yang terjadi sepanjang cubaan mendapatkan intan ialah Mat 'bertukar' menjadi posmen, polis, penari dan bayi!

Mat 3 Suku - Kredit awal filem ni cuma memaparkan nama Mat Sentul sahaja dalam pelbagai ejaan seperti Mat Sental, Mat Sentil, Mat Sen.. di mana kebanyakan tugas utama di pikul oleh beliau. Kisah orang gila. Mat 'mendengar' suara penunggu rumah (orang lain tidak dengar kerana cuma Mat yang gila) dan meminta berbagai benda seperti nasi, air dan duit yang banyak. Mat menjadi 'kaya'. Kebetulan rompakan berlaku dan Mat dituduh merompak dan dipenjarakan. Dalam penjara Mat berjaya menghalang cubaan banduan untuk melepaskan diri dan diberi habuan dan hidup mewah dalam penjara. Berita sedih apabila dia dibebaskan tetapi tidak mahu pulang. Antara perkara paling 'tiga suku' ialah apabila Mat di kejar bas kerana melarikan tanda bus stop.

Mat Spy- Filem ni kelihatan seperti dibuat untuk TV. Boleh dikatakan filem 'moden' Mat Sentul dalam warna. Di buat di Johor Baharu. Nampak macam mengulangi Mat Bond. Satu yang menarik (sebenarnya dalam kebanyakan filem Mat Sentul) adalah pembabitan pelbagai bangsa, termasuk Cina, India dan Sikh (mesti ada). Filem ni tak banyak trick-shot seperti filem Mat yang lain.

Mat Tenggek - Filem warna tahun 1980. VCD ni telah banyak ditapis. Kisah seorang saintis (lakonan Mat Sentul) yang membina kapal terbang dan membawa isterinya yang mengandung pergi bersiar-siar. Kapal terbang terhempas dan isterinya melahirkan anak (apa yang sebenarnya terjadi tidak diketahui kerana ditapis). Anak itu (Mat Tenggek) membesar dalam hutan dan meminum susu kambing (disangka ibunya). Senang cerita, jadi Tarzan lah. Mat berjumpa seorang wanita hutan yang mengajarnya bercakap dan mengenali perbezaan jantina. Dalam kelompok wanita tersebut, cuma terdapat seorang lelaki yang digelar 'bateri', manakala wanita digelar 'kaset' (suka menyanyi) dan yang gemok digelar 'radiogram'. Bateri tidak suka bateri lain (iaitu Mat) merosakkan 'kaset-kaset'nya dan membuang Mat hanyut di sungai. Mat tiba di bandar dan kelihatan semua pergerakkan secara terbalik atau mengundur ke belakang, cuma dia seorang bergerak ke hadapan. Mat 'diselamatkan' oleh Wahid (sebenarnya adalah abangnya) dan melalui pelbagai perkara pelik dan baru antaranya doktor yang menukar manusia menjadi ikan dan menangkap pencuri yang dirakam dalam kamera video milik seorang pelancong. Mat akhirnya berjumpa ibunya yang masih hidup dan berkata "Kau bukan mak aku. Mak aku kambing!"

Mat Dadah-Mat ni memang merosakkan nama baik orang yang bernama Mat,Mat dadah juga dikenali dengan nama Mat Gian,Mat Fit dan Mat butir.Mat dadah ni dah sebati dengan dadah mungkin sebab itu di panggil Mat Dadah.
 Mat gian dadah
Mat gian sex
Mat Butir-Ini Mat alaf baru hobi dia telan kuda,tapi bukan kuda binatang tapi kuda berwarna merah jambu yang juga dikenali sebagai buah.Mat jenis ni bila bercakap 24 ketawa,ntah apa yang lucunya aku pun tak tahu.Bila kena jer benda tu tidur memanjang,malas mandi tapi kuat buat kerja,malam hari pun dia mampu buat kerja,tapi kesian takder duit memanjang,yang kerja rumah batu bila hari khamis dapat belanja habis buat bayar hutang kuda,datang kerja hari sabtu taksah kalau tak pinjam duit dari kawan.

PANAS!!!!!!!...apa-apa pun dua Mat ini yang paling diberi tumpuan,siapa tak kenal dengan abang Mat...Kah!kah!kah! sekali abang Mat ni melatah ada yang terkencing dan terberak....jeng..jeng,inilah abang Mat Sabu,walau tak main sabu pun pening orang dibuatnya.
Glamour habis Abg Mat sekarang macam artis...

Inilah salah seorang yang tengah top sekarang pasal kenyataan yang dibuatnya kononnya komunis adalah pejuang dan kenyataan yang diputar belit itu menghiris hati para pejuang,siapa pejuang,siapa petualang,sendiri mau fikirlah,,,,galaourlah abang Mat sekarang ni...

Mat Indra adalah antara nama yang dicari  dalam ejen carian seperti Google dan Yahoo,siapa Mat Indra aku sendiri pun tak pernah dengar sebelum ni,persoalan yang timbul dan hangat dibualkan sekarang adakah dia salah seorang ahli KMM atau siapa sebenarnya beliau sendiri cari lah yer...
 Inilah Allahyarham Mat Indra

No comments:

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...