Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday, 21 April 2011

RUMAH DAN JENIS-JENISNYA

Semua orang ada rumah tak kira la apa jenisnya,tujuan buat rumah ni adalah untuk berlindung dari hujan dan panas,bukan untuk menunjuk-nunjuk.Selain rumah banglow,rumah teres dan rumah setingan ada lagi rumah yang kita ingat-ngat lupa atau buat-buat lupa.

1-Rumah asap-rumah asap ni dipanggil demikian kerana selalu ada asap,bukan terbakar tapi kerjanya untuk 
   mengeringkan getah keping,sebab selalu berasap maka dipanggil rumah asap.
  
2-Rumah murah/kos rendah-takada la murah sangat,nama jer murah.Ini projek untuk rakyat miskin tapi tak mampu orang miskin miliki.

3-Rumah rehat-rumah untuk berehat-rehat,ni rumah untuk orang kaya-kaya .Dalam bahasa omputih kita 
    panggil "rest house".

4-Rumah panjang-ini adalah rumah contoh kerana ianya ekonomik sesuai untuk keluarga yang mempunyai
   ramai anak dan sanak sudara.Ia dipanggil rumah panjang sebab rumahnya memang panjang.

5-Rumah hantu-Bukan tempat tinggal hantu tapi tempat manusia cari duit,kadangkala juga ramai  juga yang
   mengambil kesempatan untuk menjadi hantu.

6-Rumah mayat-Rumah untuk simpan mayat,sesuai untuk filem melayu sekarang,kononnya kat sini banyak
    hantu.Sebenarnya kita la yang jadi hantu sebab buat filem nak menakutkan orang,sepatutnya kita kena 
    takut kat Tuhan(Allah) bukan setan.
            
7-Rumah urut-Ini rumah urut bukan mau urut urat maa...tapi mau bikin syok punya sama ayam,ini manyak 
   manyak baik punya bisnes wo kawan....mau tly(try) ka...macam-macam ayam ada...manyak syok wo..
   ini rumah untuk buat dosa melayu islam pun ada.
8-Rumah lama atau usang-rumah lama ni biasanya tiada berpenghuni,mungkin tuannya dah mati atau
   pindah tapi sejak akhir-akhir ni ada penghuni pula...siapa penghuninya? Mat dadah dan Mat gian....dan
   kaki maksiat.

9-Rumah kebajikan atau rumah orang tua-rumah ni special pada anak-anak sebab bila dah puas jaga
   ibu-bapa letak la kat sini,orang islam yang paling ramai kat sini.


     Dan rumah yang terakhir dan sememangnya akhir,untuk akhir penghidupan kita...jeng!jeng..
10-Kubur-taklah seluas mana tapi cukup untuk memuatkan seorang,tak ada aircond.bekalan elektrik atau
     prasarana yang lain selain dari tiga perkara yang dibawa yakni:
    1)Amalan bersedekah-sedekah jariah.

    2)Ilmu yang bermunafaat-sebarang ilmu asalkan berteraskan kebaikkan.

    3)Anak yang soleh-bukan pada namanya sahaja tapi beramal soleh selalu mendoakan kedua orang tuanya.



Tiada markah yang diberi pada kategori kubur yang tercantik oleh Allah,tapi bergantung pada amal masing-masing.....
Selalu mengingati kematian akan dikasihi Allah....

No comments:

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...