Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Saturday 9 April 2011

MUMIA DI PERU


Ramai yang mengetahui pyramid hanya terdapat di Eygpt,tetapi itu anggapan yang salah.Pyramid juga ditemui di Lima,Peru.Sebuah pyramid yang besar di zaman kuno telah dijumpai ditengah bandar tersebut.Sesuatu yang
mengejutkan dijumpai dibahagian atas pyramid tersebut,iaitu mumia yang berusia empat tahun.Mumia dalam pyramid bukan suatu yang pelik tapi ini lain kerana tiga dari mumia yang dijumpai adalah kanak-kanak dan empat lagi adalah wanita dewasa .Ahli Arkeologi berpendapat ketiga-tiga budak itu diawet sendiri oleh wanita tersebut sebelum kematiannya.Kesemua mumia itu berusia dianggarkan antara 1150 tahun lamanya dan ia adalah adat dan kebudayaan suku kaum ethnik Wari.Turut ditemui bersama mumia itu ialah 11 bekas minuman,6 bag yang berisi jagung,peralatan membasuh dan mangkuk seramik.


Pihak Arkeologi berharap banyak lagi penemuan seperti itu dan akan menghebahkan kepada orang
ramai kerana bukan semua negara terdapat binaan seperti itu.Ia bukan pelik sekiranya Peru akan menjadi terkenal dan tersenarai sebuah negara yang sangat misteri.




BAHAN DARI NATIONAL GEOGRAPHIC



No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...