Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Monday 7 November 2011

MAKANAN HALAL SUKAR


SONGKHLA (Thailand): Kira-kira 30,000 penduduk beragama Islam yang terjejas akibat bencana banjir di empat wilayah di utara Bangkok sejak Julai lalu, kini turut berdepan masalah mendapatkan bekalan makanan halal.

Malah, keadaan penduduk Islam di wilayah Pathum Thani, Nontanburi, Ayutthaya dan Nakhon Sawan dilaporkan semakin terdesak berikutan meragui status halal bantuan makanan yang diterima daripada kerajaan Thailand.

Pengarah Pusat Perhubungan Sheikhul Islam Songkhla, Abdul Halim Lateh berkata, walaupun menerima bantuan makanan daripada kerajaan, ia tidak dapat dimanfaatkan sebaik mungkin kerana status halal makanan terbabit diragui.
Menurutnya, status halal tetap menjadi keutamaan masyarakat Islam di kawasan yang terjejas berkenaan walaupun mereka kini ditimpa bencana.

“Kami (Pejabat Perhubungan Sheikhul Islam Songkhla) baru saja menghantar dua lori mengandungi stok air mineral berharga lebih RM40,000 ke pejabat Seikhul Islam di Bangkok untuk diagihkan kepada mangsa banjir, dua hari lalu.

“Bantuan itu diperoleh hasil kutipan daripada 376 masjid sekitar wilayah ini sejak pertengahan Oktober lalu, dan kini kami terima dua lori bantuan daripada Malaysia di mana keutamaan akan diberikan kepada penduduk Islam yang terjejas,” katanya di sini, kelmarin.
Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Majlis Agama Islam Songkhla (Mais) sebelum itu menerima dua treler stok bantuan kemanusiaan disalurkan Malaysia meliputi air mineral dan bekalan makanan bernilai lebih RM26,000 di pejabat Mais, di sini.

Semua stok sumbangan Persatuan Keselamatan Sukarela Kerian (PKSK) dan Skuad Bantuan Krisis Malaysia (CSRM) Alor Setar itu disampaikan Penyelaras Misi yang juga Pegawai Tugas-tugas Khas Perdana Menteri, Datuk Latt Shariman Abdullah.

Sementara itu, Latt Shariman berkata, penghantaran stok bantuan kemanusiaan itu adalah kali kedua selepas penghantaran 1,000 kotak air mineral yang diserahkan kepada Ketua Polis Hatyai, Jirawat Payungtham, minggu lalu.

“Hari ini (kelmarin) kita hantar 1,600 kotak air mineral dan pelbagai stok makanan lain yang diserahkan kepada pejabat Sheikhul Islam sebagai saluran pengagihan.


“Selepas ini tiga lori air mineral lagi akan menyusul yang dijangka dihantar dalam tempoh terdekat.


“Kita mengalu-alukan mana-mana NGO untuk membantu mangsa banjir dan mereka yang berminat boleh menghubungi CSRM atau Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) sebagai saluran bantuan,” katanya.


SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA,MAAF ZAHIR DAN BATIN

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...