Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Wednesday 16 May 2012

JAMBATAN ANEH DALAM AIR

Pelik tapi benar begitulah ungkapan yang dapat di beri,tapi atas kekuasaan Allah tiada yang aneh dan pelik,manusia merancang tapi hanya kuasa Allah dapat menentukan.Biasa orang buat jambatan di atas permukaan air tapi yang ni pelik sikit ia dibuat didalam air,maksudnya hampir 3/4 darinya berada didalam air hanya sebahagian berada di permukaan air.
De Rover Fort(kubu De Rover) di bina pada kurun ke 17 di Halesten di wilayah Nurt Barabant,Netherland.Jambatan asal telah mengalami kemusnahan namun atas kerajaan ia telah dibina semula

sebagai satu tarikan,kerajaan mampu melaburkan wang namun timbul beberapa persoalan apakah kontraktor yang dilantik mampu menjaga alam sekitar.
Satu syarikat(arkitek) telah diberi kepercayaan,"Netherlands-Belgium architectural bureau “RO&AD” dan setelah siap di baik pulih ia di beri nama "Moses Bridge" nama yang diambil berdasarkan kisah Nabi Musa yang membelah laut merah untuk laluan pengikutnya,terowong sempit tapi panjang "jambatan Musa".Suatu yang amat istimewa jambatan ini dibuat dari sejenis kayu yang di namakan "kayu Accoya,kayu yang dirawat supaya tahan air.
Pihak kerajaan tempatan amat berpuas hati dengan hasil kerja kontraktor yang dilantik,ianya ekosistem,luar biasa dan amat tahan.




Moral:Mengapa sebuah kerajaan bukan islam pun tertarik dengan
      sejarah islam,lalu menamakan jambatan itu dengan nama
      "Moses Bridge" kita masih berbangga dengan nama-nama
      penjajah...source

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...