Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Friday 1 March 2013

INSIDEN DI LAHAT DATU,10 MAUT DAN 4 CEDERA


MANILA, Filipina Sekurang-kurangnya 10 orang mati manakala empat yang lain cedera apabila pertempuran tercetus antara "tentera diraja" Sulu dan tentera Malaysia di Lahad Datu kampung di Sabah, anak perempuan Sultan Jamalul Kiram III berkata Jumaat.


Antara mereka yang cedera ialah seorang wanita, Puteri Jaycel Kiram berkata dalam sidang akhbar di Manila.Beliau berkata maklumat itu telah disampaikan kepada keluarga diraja oleh Raja Muda, saudara sultan dan pemimpin kumpulan yang belayar dari Mindanao ke Lahad Datu pada 12 Februari untuk kepentingan tuntutan wilayah ke atas Sabah.

Pertukaran tembakan bermula pada kira-kira 6 pagi Jumaat apabila angkatan Malaysia menokok lebih dekat ke tempat di mana kumpulan, yang termasuk kira-kira 30 lelaki bersenjata mengikut kepada pihak berkuasa Filipina, telah berkurung di, Abraham Idjirani, jurucakap Sultan Sulu, berkata pada sidang akhbar.

Kumpulan itu tidak mempunyai niat untuk meninggalkan kawasan itu walaupun pertempuran, sultan tertekan.
Jabatan Hal Ehwal Luar mengesahkan bahawa tembakan dilepaskan tetapi menafikan laporan terdapat mangsa.
Hal Ehwal Luar jurucakap Penolong Setiausaha, Raul Hernandez memberitahu rangkaian ABS-CBN bahawa tembakan telah berhenti dan tidak ada mangsa.

"Apa yang dia (Duta Filipina ke Malaysia) disampaikan kepada Setiausaha del Rosario adalah bahawa kejadian ini berlaku sebelum ini, dan berterima kasih kepada Tuhan tidak ada mangsa," kata Hernandez.

Markah pengikut Sultan Kiram telah menghadapi luar dengan pasukan keselamatan Malaysia di kampung Lahad Datu selama lebih daripada dua minggu.DIPETIK DARI

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...