Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday 10 March 2013

150 MENGGANAS DI JOHOR

150 pekerja mengganas
MUAR – Suasana tenang di Kawasan Perindustrian Parit Jalan berhampiran Seri Menanti, dekat sini, bertukar menjadi kecoh apabila kira-kira 150 pekerja warga asing dari sebuah kilang mengadakan mogok dan bertindak ganas dengan memukul serta mencederakan seorang pengurus pengeluaran dan tiga penyelia, kelmarin.

Kejadian sekitar jam 3 petang itu dipercayai berpunca daripada rasa tidak puas hati pekerja terbabit terhadap pengurusan kilang kerana menangguh pelaksanaan penetapan had gaji minimum yang dijadualkan berkuat kuasa sejak Januari lalu.
Difahamkan, kekecohan itu sudah berlaku sejak Khamis lalu (7 Mac) dengan melibatkan seramai 700 pekerja melakukan mogok tidak mahu menjalankan tugas masing-masing, namun tidak berlaku sebarang keganasan.

Saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad, 33, berkata, keadaan menjadi lebih kecoh apabila 20 pekerja kilang terbabit secara tiba-tiba memasuki pejabat dan menarik keluar pengurus pengeluaran.

Menurutnya, tindakan pekerja terbabit disedari tiga penyelia kilang yang kemudiannya cuba membantu pengurus berkenaan, tetapi dihalang dan mereka dikasari dengan beberapa tumbukan dan sepakan.

“Keadaan menjadi sedikit tidak terkawal apabila sebahagian daripada mereka membaling batu pada tingkap menyebabkan banyak kaca tingkap pecah dan bertaburan.

“Pihak pengurusan ada cuba untuk memujuk mereka supaya berhenti daripada terus mengasari pengurus itu, tetapi tidak berjaya malah suasana menjadi lebih tegang,” katanya.

Katanya, keadaan itu memaksa pihak pengurusan menghubungi polis untuk mendapatkan bantuan dan apabila pihak berkuasa tiba, keadaan kembali menjadi terkawal dan pekerja terbabit bersurai.

Akibat daripada keganasan pekerja terbabit, pengurus dan penyelia kilang itu yang berusia lingkungan 30an mengalami kecederaan ringan serta lebam pada bahagian muka dan sudah mendapatkan rawatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) selain membuat laporan di balai polis berhampiran.

Usaha Sinar Harian untuk menemu bual dan mendapatkan penjelasan pihak pengurusan kilang berkenaan tidak berjaya, namun mengakui mahu menyelesaikan masalah itu secara dalaman.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan mengakui pihaknya ada menerima laporan berhubung kes itu.

“Polis akan tahan mereka yang terlibat untuk siasatan lanjut dan kes disiasat ikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh,” katanya.

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...