Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday 23 October 2011

DULU KAJOL,KINI POOJA PULAK


KOTA BHARU: Seorang lagi penyanyi mak nyah di negeri ini yang menggunakan nama Pooja menyifatkan dirinya wanita kerana mendakwa mempunyai ciri perempuan sejak dilahirkan dan bukan sengaja mahu menjadi wanita.


Pooja, 28, berkata, dia dilahirkan dengan naluri wanita, wajah seperti wanita dan fizikal seperti wanita menyebabkan dia akan terus mengekalkan identiti wanita pada dirinya.

“Saya ‘ori’ (original) seperti wanita. Saya bukan buat-buat mahu menjadi wanita kerana semuanya akibat naluri yang sebati sejak dilahirkan.


“Saya bukan jenis yang bertukar menjadi wanita selepas terpengaruh dengan rakan. Semuanya berlaku secara semula jadi,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Sebelum ini, seorang penyanyi mak nyah dari negeri itu yang menggunakan nama Kajol, 24, mencetuskan kontroversi apabila rela mati daripada berubah menjadi lelaki.


Enggan dibandingkan dengan Kajol, Pooja yang menyanyikan lagu dikir barat moden mengakui sering menerima tohmahan, namun dia tidak kisah kerana ia lumrah kehidupan.



“Saya tidak kisah dengan tohmahan masyarakat kerana saya jujur pada diri sendiri. Hanya individu terdekat memahami diri saya.

“Ada juga yang dengki, tetapi saya sentiasa berfikiran positif,” katanya.Menurut Pooja, dia berdepan pelbagai cabaran ketika menjadi anak seni di negeri ini sehingga pernah ada wanita yang bergelar isteri cemburu kerana suami wanita itu rapat dengannya.


“Kerana perasaan cemburu itu, pasangan suami isteri terbabit bercerai, namun akhirnya rujuk semula.


“Dalam keadaan diri seperti ini, saya perlu kuat untuk berdepan pelbagai cabaran,” katanya. Pooja berkata, dia sedar individu sepertinya sukar diterima di negeri itu, tetapi industri hiburan adalah sumber utama mata pencariannya.


“Saya bersyukur, saya masih ada jemputan membuat persembahan dan masih mampu menghasilkan album.


“Penampilan saya adalah berdasarkan permintaan peminat dan saya sentiasa beringat supaya penampilan saya tidak menjolok mata,” katanya.


Pooja, anak yatim yang berasal dari Dungun, Terengganu dan kini menetap di Pasir Puteh bersama keluarga angkat.


Pooja mula bergiat aktif dalam dikir barat sejak berusia 14 tahun sebelum beralih kepada dikir barat moden. Sehingga kini, dia mempunyai empat album antaranya album berjudul Tiba-tiba Tembak dan Goyang Bersama Pooja.


Pooja juga pernah bergandingan dengan nama popular industri muzik di Kelantan seperti Adik Wani, Mat Glamor dan Munirah.


Semalam, akhbar melaporkan budaya di negara ini sama sekali tidak menerima hak LBGT (lesbian, biseksual, gay dan transeksual), apatah lagi Islam kerana perbuatan itu bertentangan dengan agama.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dipetik sebagai berkata, hak yang diperjuangkan mereka tidak diiktiraf kerana negara masih berpaksikan ajaran Islam dan kegiatan itu bertentangan syarak termasuk bercanggah dengan budaya negara ini.


“Memang diakui, hak LBGT sudah mula diterima di negara Barat yang berpendapat itu hak mereka. Namun, kita tidak seharusnya mengikut mereka kerana negara ini mengamalkan prinsip Islam, ia sama sekali tidak boleh diterima.


“Sedangkan pertukaran jantina pun tidak dibenarkan menerusi pendekatan undang-undang, apatah lagi menerima dan mengiktiraf hak perkahwinan sejenis yang jelas berlawanan dengan agama mahupun moral,” katanya.

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...