Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Wednesday 8 August 2012

THE ARABIAN HORSE

Sebagai presiden pertama Mesir yang dipilih secara demokrasi, Mohamed Morsy, dan perdana menteri yang baru dilantik, Hisham Qandil, mengambil alih peranan baru mereka, adalah pengiktirafan meluas dalam negara kepentingan kritikal situasi ekonomi.
Ekonomi bercakap kepada lebih daripada merealisasikan objektif kebangkitan popular yang tercetus di jalan-jalan Kaherah pada bulan Januari tahun lepas - revolusi itu, dalam masa 18 hari, menggulingkan presiden yang telah memerintah dengan kuku besi selama hampir 30 tahun . Mungkin hanya sebagai asas sebagai reformasi politik, kekuatan ekonomi Mesir akan menentukan sama ada proses revolusioner berjaya atau sebaliknya, termasuk mangsa kepada pergerakan kontrarevolusioner.

Keadaan ekonomi semasa Mesir adalah jauh daripada menenangkan. Pertumbuhan adalah tidak mencukupi, kilang-kilang yang beroperasi dengan baik di bawah kapasiti, dan pelaburan dalam industri baru dan penjagaan peralatan adalah cara yang terlalu rendah. Sementara itu, pihak asing yang tidak terlalu banyak, sama ada di kalangan berjuta-juta yang setiap tahun melawat Mesir tarikan yang luar biasa atau orang-orang yang menyalurkan pelaburan langsung asing ke negara ini, adalah difahami saraf dan menjauhi. Dalam proses itu, mereka mengeluarkan oksigen daripada ekonomi bergelut.

Tidak mengejutkan, pengangguran dan gunatenaga tidak adalah worrisomely yang tinggi, merupakan satu cabaran besar ekonomi dan sosial. Ia tidak hanya 12.6 peratus rasmi pengangguran kadar yang paling percaya memperkecilkan tahap masalah. Kalangan generasi muda, ramai yang begitu berani memimpin pemberontakan popular tahun lepas, angka pengangguran melebihi 25 peratus. Tidak hairanlah begitu banyak kecewa kepada kemajuan yang lambat dibuat dalam memperbaiki kehidupan bagi berjuta-juta orang-orang Mesir.

Sementara itu, terlalu banyak orang-orang yang bekerja mendapati bahawa gabungan tahun kekecewaan dan gaji yang rendah, bersama-sama dengan harapan setinggi langit yang baru, menjejaskan hubungan buruh dan mencetuskan mogok berkala. Hasilnya ialah sebuah ekonomi yang menghasilkan jauh di bawah potensi dan mempunyai 1 kekurangan yang lebih besar berbanding dengan aspirasi dan harapan rakyat.


Malangnya, Mesir tidak mempunyai kolam yang bermakna simpanan untuk membantu peralihan melalui masa yang mencabar ini. Rakyat terlalu banyak sudah tinggal berhampiran atau di bawah garis kemiskinan. Jaringan keselamatan sosial diregangkan nipis. Defisit fiskal sedang berjalan melebihi 10 peratus daripada KDNK, menyumbang kepada kos pinjaman yang lebih tinggi dan lemah dan dinamik hutang sekali kuat. Dan lebih dua pertiga daripada saham negara rizab asing telah digunakan dalam tempoh 18 bulan yang lalu, mengurangkan stok kira-kira AS $ 15 bilion.

Semakin lama ini berterusan, lebih besar risiko untuk revolusi. Dan implikasi akan dirasai baik di luar Mesir. Mempunyai kesejahteraan negara kaitan secara langsung dengan kestabilan Timur Tengah. Selain itu, dengan penduduk lebih 80 juta, ia tidak menghairankan bahawa beberapa pegawai-pegawai Eropah bimbang swasta mengenai kemungkinan gelombang pendatang Mesir.

Orang-orang kita yang tahu Mesir dengan baik dan mengikuti rapat, sudah tentu, berkenaan. Kita dapat merasakan kekecewaan pemasangan Mesir banyak. Kita bimbang kos yang tinggi manusia. Kami bimbang tentang pesimisme yang mula merebak. Dan kita sedar bahawa lagi semua ini berterusan, semakin sukar untuk Mesir untuk melengkapkan pangsi kritikal yang berikut penggulingan kerajaan. Kerana ia tidak topping rejim yang menentukan kejayaan keseluruhan revolusi - ia merombak masa lalu memihak kepada masa depan yang lebih baik.

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...