Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Tuesday 14 August 2012

MODAL 1,000 UNTUNG MENCECAH 10,000





BETONG (Thailand): Sepeket mercun yang dibeli pada harga RM4 boleh dijual RM10 dan berbekalkan modal kira-kira RM1,000, keuntungan yang diperoleh boleh mencecah RM10,000.
BANYAK...beberapa peniaga berurusan dengan pembekal di sebuah gudang mercun.
BANYAK...beberapa peniaga berurusan dengan pembekal di sebuah gudang mercun.
Pulangan lumayan itulah yang mendorong ramai rakyat Malaysia nekad melanggar peraturan dengan membeli mercun di sini, sebelum diseludup untuk dijual di kawasan masing-masing, termasuk di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.

Seorang penyeludup dan penjual mercun yang hanya mahu dikenali sebagai Hairi, 30, memberitahu biarpun keuntungan diperoleh berlipat ganda, penjual mercun kecil-kecilan sepertinya perlu mengawal diri dan tidak boleh tamak jika tidak mahu tertangkap. 

“Apa yang penting ialah jangan tamak. Ini kerana kami kebiasaannya hanya menyeludup mercun dalam kuantiti kecil dengan menyembunyikannya di beberapa ruang dalam kereta seperti di bahagian enjin, bawah tempat duduk atau kotak pembesar suara.


“Cara begitu lebih selamat kerana pihak berkuasa selalunya tak perasan, tapi kami akan melakukannya secara kerap bagi memenuhi keperluan pembeli,” katanya.

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...