Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Wednesday 29 August 2012

BERPUASA DI TOKYO


Muslims gather at Tokyo Mosque and Turkish Culture Center for Ramadan
Umat ​​Islam di Jepun berkumpul di Masjid Tokyo dan Pusat Kebudayaan Turki di bulan Ramadan, bulan suci Islam.
Imam Masjid Tokyo dan Pusat Kebudayaan Turki , Ensair Yenturk, memberitahu  wartawan bahawa Masjid Tokyo bukan sahaja berkhidmat sebagai tempat ibadat tetapi pada masa yang sama aktiviti sosial telah dijalankan di sana sebagai pusat budaya.
Yenturk berkata mereka menganjurkan berbuka untuk 150 orang setiap hari sejak tahun lepas, sambil menambah bahawa makanan terutamanya Turki telah dihidangkan di sana.

Beliau berkata yang bukan Islam juga menghadiri makan malam tersebut.Yenturk berkata masjid banyak memenuhi keperluan umat Islam Jepun dan pada masa yang sama banyak mesyuarat saintifik dan persidangan telah dianjurkan di masjid.

Yenturk berkata khutbah telah dibuat di Jepun, Turki dan Bahasa Inggeris di masjid, "ini adalah apa yang mendiskriminasikan masjid Tokyo dari masjid-masjid lain," katanya.

Yenturk berkata Jepun bukan Islam juga turut hadir khususnya pada    hari jumaat untuk mendengar khutbah.

Beliau berkata Masjid   Tokyo telah dibina oleh Turki dalam seni bina Uthmaniyyah Turki dan salah satu kerja-kerja seni yang unik dalam erti kata seni bina.

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...