Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday, 5 August 2012

ROYALTI-APA KOMEN RAKYAT....


Logo Isu Royalti
BERIKUT komen pembacaSinar Harian Onlineberhubung kenyataan Menteri Besar Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung isu royaltI petroleum.
Momokkata, “Alhamdulillah.  Jika semangat begini yang dilaksanakan oleh Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri, bukanlah sesuatu yang mustahil untuk Malaysia sentiasa sejahtera.  Berpolitiklah hanya ketika pilihan raya.  Apabila telah dipilih rakyat, sama-sama kita semua bekerja.  Semoga Allah sentiasa membantu k ita semua.”
Yoep Omarkata, “Hahahaha... mana puak-puak  melalak yang kata Kelantan  tak ada minyak... Tok  Pa,  Ibrahim Ali, Awang  Adik... dan puak-puak Umno yang lain, yang  jadi  bodoh ketuk Umno ni... rakyat  sudah matang menilai kebodohan dan kecelakaan pemimpin Umno. Apa pun kau bersyukur pada Ilahi yang memakbulkan doa  rakyat yang  kena zalim terutama kepada  rakyat Kelatan  yang dizalimi oleh kerajaan pusat Umno selama 24 tahun... Alhamdulillah sekali lagi kepada berkat doa ulama dan doa baginda  Sultan Muhamad Ke-5 yang memimpin negeri  Kelantan dengan penuh berkat  akhirnya bayaran tunai atau royalti minyak  dibayar kepada  Kelantan. Mungkin juga kerajaan Malaysia baru  akan bertukar tangan kepada Pakatan Rakyat, sama-sama kita doakan. Amin Ya Allah.”
Razman Rashidberkata, “hati-hati dengan muslihat puak-puak dacing ini, tidak semudah itu mereka nak bagi duit royalti. Apa-apa pun saya yakin akan kebijaksanaan Tok Guru Nik Aziz (TGNA), kebenaran akan mengatasi kebatilan. Insya-Allah.”
Side Alyahyaberkata, “harap-harap Najib dan Umno ikhlas nak kembalikan royalti Kelantan kerana perjanjian 1974 bukan atas sebab lain, bersangka baik kita di bulan Ramadan. Kerajaan pusat perlu tunai janji, kalu tak tunai Najib khianat atau mungkir.”
Abdullah Yewberkata, “Isu ni patut dah boleh selesai 2008 lagi. Tapi parasit Pas yang halang sebab kena auta dengan Anwar Ibrahim.  2008 dulu Pas ada ‘strong  bargaining  power’  untuk selesaikan banyak isu dengan Umno daripada royalti sampailah ke hudud. Dia boleh kuasa empat negeri Kedah, Kelantan, Selangor dan Perak. Dia boleh letak syarat waktu itu pada Umno, kalau Umno tak mahu orang Melayu berpecah, Pas nak jadi Menteri Besar empat negeri  ini. Tapi malang, parasit dah penuh, tak boleh buat apa. Tengok penceramah dia sekarang pun kita tau.  Dok merapu sahaja. Ilmu tak ada. PRU-13, orang Islam akan hilang kuasa.  Tengok lah.”
najad_6155 berkata, “mesti bayar royalti sebelum menyambut hari kemerdekaan "Janji ditepati".
Mona Fendi berkata, “awas tipu muslihat pelesit dalam Umno dalam isu royalti minyak Kelantan. Pengumuman royalti hanya untuk perbodohkan rakyat Kelantan sahaja sebelum PRU-13, kononnya jani ditepati sedangkan royalti minyak masih dalam mahkamah dan mahkamah belum buat keputusan sama ada Kelantan layak atau tidak terima royalti tersebut. Baca kenyataan Awang Adek itu betul-betul.”
Muhammad Norhafiz Hashim berkata, ”Alhamdulillah... ini  yang rakyat Malaysia terutama rakyat Kelantan nanti-nantikan... Insya-Allah,  semoga semua pihak mendoakan agar perkara ini menjadi kenyataan... Amin...”
Msi Md Sabri berkata, ”hasrat mahu bina lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai mungkin tercapai...”
Hariz Danishberkata, ”kembalikan royalti kepada rakyat Kelantan.”
Saaid B Ghaniberkata, ”Kulit cantik tetapi belum tentu isi elok. Itulah Umno.  Apa perlunya kepada kajian? Perjanjian royalti  ini sudah pun ada. Beri sahajalah. Adakah ini juga perangkap PRU13 memancing undi. Perkara sudah jelas kenapa perlu diadakan Jawatankuasa Khas seolah-olah ada sesuatu yang tersirat. Kerajaan Pas  Kelantan jangan terburu-buru hendak bekerjasama dalam hal ini. Kenapa selama ini pun Najib tidak terfikir untuk berlembut tetapi memandangkan PRU13 semakin hampir dan Umno semakin tertekan dengan keadaan di Sabah maka salah satu cara untuk menjinakkan hati rakyat Kelantan, umpan di saat terakhir!”
Valiants Sang Petualang berkata, ”orang Umno kata pembangkang tak tahu bersyukur pencetus huru-hara. Aku kata Umno bebal tak berotak, sekarang pulangkan balik hak rakyat Kelantan. Berlompang besar macam ni pun, masih ada yang bebal suruh bersyukur balas budi segala. Kalau tak boleh amanah adil sesama ummah, jangan sebut-sebut  soal bersatu padu segala.”
Fzymeli Md Isaberkata, ”Alhamdulillah akhirnya mengaku juga Kelantan layak terima royalti, baguslah sudah insaf, tak terus dangkal seperti dulu bergendang mencanangkan Kelantan tak layak. Rahmat  Ramadan.”
Abam Ming berkata, “semoga dengan  keberkatan bulan Ramadan ini juga umat Islam di negara ni bersatu setelah kian lama 'berpecah'.”
Shaari Smaberkata, “sesungguhnya yang benar tetap benar. Kepada sesiapa yang menafikan kebenaran, nescaya akan menerima azab yg pedih dari ALLAH. Tapi yang hairannya ada juga orang Kelantan tak mahu sokong royalti untuk Kelantan. Tak tahu apa yang mereka  fikirkan.”
Saidin Jusoh berkata, ”tahniah untuk rakyat Kelantan dan berkat usaha Tok Guru.  Mat Said tak mahu m,inta juga?”
Jamilullibra Jpberkata, ”berkat bulan Ramadan. Tingkatkan ibadah dan sedekah.”
Amir Izzani Norlin, ”satu perkembangan sihat.”
Neosaladin Detest Mungkar  berkata, ”kalau bersatu Umno yang nak kawal, tak berkembang langsung.  Kalau bersatu kemudian bagi Pas yang  kawal, baru ada kemajuan. Hidup Islam.”
Yoep Omarberkata, ”memang aku sokong Umno  bersatu dgn Pas sebab Pas memang pemimpin yang kuat imannya, tidak goyah dengan propaganda dan rasuah dari Umno kecuali yang sedar. Yang belum sedar diri, kononnya lebih Islam dari pemimpin tertinggi Pas . Aku mohon ahli Umno sila masuk Pas, kita ubah diri dan negara kita dengan lebih aman sentosa dan sentiasa dirahmati ALLAH.”
Pas sudah bersatu dengan DAP,  PKR tapi bukan Pas yang kawal di Selangor PKR  yang kawal ,di Perak DAP dan PKR yang  kawal, di Pualau Pinang , DAP kawal tak adil rasanya jika terus membuat penilaian sebegitu,  sama juga isu rasuah, mungkin ramai tak sedar, dalam kepimpinan Pas juga  timbul isu ini, sebagai contoh isu mendapatkan tender, kalu bukan kroni,  tak dapat juga projek di Kelantan di bawah kerajaan negeri... tak  kisah mana yang kawal.. biarlah kepimpinan atasan yang tentukan, ustaz-ustaz, ulama juga sudah mula bersuara dalam menegur, tak kira Pas mahupun Umno (motifnya Islam bersatu)... dalam Islam ada politik, Nabi S.A.W ada berpolitik, tapi caranya mengajak semua umat bertaqwa kepada Allah... bukan pergi mencaci , fitnah ... di merata  tempat.. tak kisahlah Umno atau Pas harus sedar perkara ini... pengikut juga harus sedar,  pemimpin tak selalu betul ada masa perlu tegur salah tetap salah, betul kita ikutkan. Tak kira Umno atau Pas tak perlulah memenangkan pihak masing-masing.
Ahmad Nordinberkata,”bersyukur, perbincangan di peringkat pemimpin-pemimpin  tertinggi Pusat dan Negeri. Harap dapat keputusan terbaik untuk faedah bersama Negeri dan rakyat Kelantan serta Negara Malaysia Kita. Semoga Allah memelihara tanah air kita Malaysia tercinta.
Ken Cing Kuatberkata, “apa yang Najib nak bincangkan lagi, syarat perjanjian antara Petronas dan kerajaan Kelantan sudah ada, ikut sajalah apa yang telah termaktub sekiranya ada perkara yang kabur boleh rujuk kepada Tengku Li.”
Zaid Zakariaberkata, ”itu lah sikap Pak Najib, kalau dah bersetuju nak bincang, harapan 99% lah tu. Selepas ini i Pak Nik  Aziz cuba  minta bincang fasal hudud pula gerenti Pak Nik  Aziz setuju. Hidup Islam dan Melayu!”
Azam Che Ahmadberkata, ”bawak bincang, bukan demo jalanan... Pas dulu tak pandai berdemo, tapi diajar dan dihasut oleh PKR. Dulu negara Islam sekarang  negara berkebajikan. Dulu Ustaz Fadzil Nor nak lelong Putrajaya, sekarang gila ke Putrajaya.”
Sam Samsuddinberkata,”PM nak buat jawatankuasa khas, Timbalan Menteri Awang Adek kata sudah bayar wang ihsan. Seorang lagi Menteri (Datuk Mustapha Mohamad) pula mengaku dalam (Dewan Undangan Negeri) Dun, dia yang sekat.”
Zafrul Mohdberkata,” nak bincang apa lagi perjanjian s udah sedia. Ikut sajalah tak susah tak perlu perlu putar lagi. Mahu bincang pula?


No comments:

Search This Blog

Loading...

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...