Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Tuesday 11 January 2011

GULAI LEMAK IKAN HARUAN

Assalamualaikum semua....hari ni posting aku pasal makan, sebut pasal masakan ni kadang-kadang rumit juga nak cari menu,hari-hari makan ayam..sikit-sikit ayam naik rimas aku.Hari ni aku nak masak menu masakan yang  dah lama aku tak masak...resepi gulai lemak ikan darat bersama putik pisang dan pucuk kandis dan putik pisang ni ialah buah pisang yang masih muda dan masih virgin.





1 cawan santan pekat (kalau suka lemak kasi taruk lebeh lah)
1 genggam pucuk kandis
3 ekor ikan haruan atau keli (yang datang segar dari sawah)
3 biji buah pisang muda (dipotong)
4 ulas bawang merah
4 tangkai cili kering
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas
sekeping asam gelugor,garam dan gula secukup rasa
Cara-cara

Panaskan periuk masukkan santan,putik pisang,pucuk kandis dan bahan yang dah ditumbuk kacau sampai santan mendidih.Setelah santan mendidih, masukkan ikan dan kacau perlahan-lahan sampai masak.Setelah masak boleh lah dihidangkan bersama ulam dan budu....

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...