Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 13 January 2011

BULI



TANAH MERAH – Kegembiraan seorang pelajar perempuan setelah
berjaya ke sebuah sekolah berasrama penuh (SBP) dekat sini, bertukar 
menjadi igauan ngeri buatnya apabila menjadi mangsa buli senior sejenis
pada program suai kenal, 10 Januari lalu.

Pelajar terbabit baru mendaftar 5 Januari lalu, berdepan
trauma ke sekolah setelah kejadian selepas Asar, Isnin lalu.

Berikutan itu, mangsa mengalami sakit tekak dan sakit leher,
sukar berpaling, benjol dahi serta lebam paha kanan selepas
kejadian dua hari lalu.
Mangsa, Nur Arfah Mohd Nordin, 13, mendakwa, pada hari kejadian,
dia bersama  rakan dalam kumpulan ditutup mata ketika mengikuti program suai kenal bersama dua senior yang ditugaskan mengawasi mereka.

Bagaimanapun, secara tiga-tiba datang tiga hingga empat senior lain yang
tidak terbabit mengendalikan suai kenal itu mengganggu dan memegang
pergelangan tangan kanannya lalu memaksanya membongkok sambil berlari.

Menurutnya, walaupun ketika itu mata ditutup dengan kain tudung, dia terpaksa mengikuti arahan itu.

“Ketika berlari, kepala saya terhantuk pada tiang besi, saya terjatuh dan ketika itu kepala terasa pening.

“Selepas itu, kakak senior yang mengurus kumpulan kami datang dan bertanya
mengenai apa yang berlaku kepada saya,” katanya kepada media ketika ditemui di kediamannya sebaik pulang dari Hospital Daerah Tanah Merah, petang semalam.

Berikutan kejadian itu, kakaknya, Noorazulaiza, 15, yang turut belajar di sekolah sama diberitahu kemalangan menimpa adiknya.

Nur Arfah berkata, kakaknya kemudian menghubungi ibunya untuk memaklumkan
perkara itu.

“Emak datang dengan ayah dan membawa saya ke Hospital Tengku Anis dan
mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar.

“Kemudian emak membawa saya pulang,” katanya yang masih bersedih
dengan peristiwa tidak diduga itu.:

Sementara itu, ibu mangsa, Maimun Mohd Yusof, 39, berkata, dia kesal dengan
apa yang menimpa anak keduanya daripada enam beradik itu.

Menurutnya, selama ini dia hanya mendengar berita kes buli pelajar dalam media
masa, tetapi kini kejadian malang itu menimpa anaknya sendiri.

“Apa yang menyedihkan saya, perkara ini dilakukan pelajar perempuan, kebiasaannya saya dengar pelajar lelaki yang suka membuli pelajar lain.

“Pada masa sama, saya turut kecewa kerana tidak mendapat kerjasama
sewajarnya daripada pihak pengurusan sekolah, saya bertindak sendiri
menghantar anak ke hospital untuk mendapatkan rawatan, ketika sampai 
di sekolah anak saya berada dalam keadaan tak bermaya, tapi pihak sekolah tidak menghantarnya ke hospital,” katanya.

Maimun berkata, difahamkan, senior yang menjaga kumpulan anaknya saja
yang membantu dengan menuam pada bahagian dahinya yang bengkak itu.

Menurutnya, dia merancang memindahkan kedua-dua anaknya ke sekolah
berdekatan memandangkan anak sulungnya turut trauma melihat kejadian menimpa adiknya.

“Saya sepakat dengan suami untuk memindahkan anak sulung dan anak
kedua saya ke sekolah berdekatan, saya mahu mereka belajar dengan
tenteram, apa gunanya berada di sekolah SBP sekiranya fikiran tidak
tenteram,” katanya.

Maimun berkata, kejadian menimpa anaknya dilaporkan di Ibu Pejabat 
Polis Daerah Pasir Puteh, keesokan harinya.

Menurutnya, Nur Arfah akan mendapatkan rawatan susulan di Hospital
Daerah Tanah Merah pada 24 Januari ini selepas masuk wad sehari 
untuk mendapatkan rawatan, kelmarin.


SINAR HARIAN SELASA 13/01/2011

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...