Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 26 July 2012

OIC KETUAI KEMPEN GLOBAL UNTUK MENYELAMATKAN UMAT ISLAM ROHINGYA


Setiausaha Agung OIC Ekmeledin Ihsanoglu dan Nurul Islam, Presiden Pertubuhan Kebangsaan Arakan Rohingya (Arno)

Pertubuhan 57 anggota Kerjasama Islam (OIC) telah melancarkan kempen antarabangsa yang utama untuk meletakkan satu pengakhiran kepada pembersihan etnik minoriti Rohingya Muslim di negeri Arakan Myanmar dan melindungi hak-hak sah mereka.
Pejabat OIC di Geneva, New York, dan Brussels membuat usaha hebat untuk memupuk campur tangan antarabangsa dalam isu ini. OIC adalah berhubung dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Majlis Hak Asasi Manusia PBB, Kesatuan Eropah dan lain-lain organisasi antarabangsa untuk menghentikan krisis kemanusiaan di Myanmar.

Setiausaha Agung OIC Ekmeledin Ihsanoglu amat mengutuk penindasan baru Rohingya sejak Jun 2012, yang telah menyebabkan kematian orang awam yang tidak bersalah, membakar rumah-rumah dan masjid-masjid mereka, dan memaksa mereka meninggalkan tanah air mereka.

Beliau menambah bahawa lebih tiga dekad yang lalu, rakyat Rohingya Muslim telah tertakluk kepada pencabulan hak asasi manusia termasuk pembersihan etnik, pembunuhan, rogol, dan anjakan yang dipaksa oleh pasukan keselamatan Myanmar.

"Pemulihan terkini demokrasi di Myanmar telah membangkitkan harapan dalam masyarakat antarabangsa bahawa penindasan terhadap umat Islam Rohingya akan berakhir, dan bahawa mereka akan dapat menikmati hak-hak dan peluang yang sama. Walau bagaimanapun, keganasan baru terhadap pelarian Rohingya telah menyebabkan kebimbangan kepada OIC, "kata Ihsanoglu.

"Apabila usaha masyarakat antarabangsa termasuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang sedang dijalankan untuk resolusi yang aman isu ini, OIC telah dikejutkan dengan ucapan malang Presiden Thien Sein disowning Rohingya Islam sebagai warganegara Myanmar," katanya.

Ketua OIC menegaskan bahawa kerajaan Myanmar, sebagai ahli Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan ASEAN, terpaksa mematuhi hak asasi manusia piagam antarabangsa, termasuk konvensyen dan pengisytiharan berkaitan, dalam rawatan rakyat.

Ihsanoglu disebut akuan PBB bahawa Rohingya adalah etnik minoriti, agama dan bahasa dari Myanmar barat. Fakta sejarah menunjukkan bahawa Rohingya telah hadir dalam tanah Myanmar selama berabad-abad sebelum kedatangan British dan sebelum pembentukan Myanmar.

"Walaupun ini, kerajaan Myanmar terus menyeksa dan diskriminasi terhadap Rohingya," katanya, sambil menambah bahawa undang-undang kewarganegaraan tahun 1982 telah melanggar norma-norma antarabangsa dengan menanggalkan Rohingya zalim hak kewarganegaraan mereka.

Ihsanoglu berharap bahawa kerajaan Myanmar akan bertindak balas terhadap kebimbangan masyarakat antarabangsa dengan cara yang positif dan membina, supaya semua umat Islam Rohingya dapat kembali ke tanah air mereka dalam kehormatan, keselamatan dan maruah.

"Piagam OIC menyatakan bahawa organisasi perlu membantu minoriti Muslim dan masyarakat di luar negeri anggota untuk memelihara maruah mereka, identiti budaya dan agama," katanya. "Myanmar perlu menyedari bahawa penglibatan yang baru di peringkat antarabangsa tidak hanya datang dengan peluang-peluang tetapi juga dengan tanggungjawab," kata Ihsanoglu.

OIC bercadang untuk menghantar satu delegasi ke Myanmar selepas mesyuarat dengan wakil tetap kepada Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Geneva. Ihsanoglu menggesa kerajaan Myanmar untuk memerintahkan siasatan segera ke dalam penyembelihan umat Islam Rohingya untuk membawa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan.

Ketua OIC baru-baru ini telah menghantar surat kepada pro-ikon demokrasi Myanmar Aung San Suu Kyi menggesa beliau untuk membantu menamatkan keganasan terhadap masyarakat Rohingya. "Sebagai seorang Nobel Keamanan Nobel, kita yakin bahawa langkah pertama perjalanan anda ke arah memastikan keamanan di dunia akan bermula dari depan pintu anda sendiri, dan anda akan memainkan peranan yang positif dalam meletakkan satu pengakhiran kepada keganasan yang telah mereka ditimpa oleh sesuatu Negeri Arakan , "katanya.

Ketua OIC mencadangkan bahawa Suu Kyi boleh membuat kerajaan di Naypyidaw bersetuju untuk siasatan antarabangsa ke dalam keganasan baru-baru ini, memberikan akses percuma kepada kumpulan bantuan kemanusiaan dan media antarabangsa di Arakan serta mempercepatkan pulangan mangsa ke rumah masing-masing.

Rohingya yang tinggal di Negeri Arakan dari Myanmar adalah salah satu daripada orang-orang yang paling dilupakan dan ditindas di bumi. Penduduk mereka adalah kira-kira tiga juta, yang kira-kira 1.5 juta adalah dalam Diaspora di Bangladesh, India, Pakistan, Arab Saudi, UAE, Malaysia, Thailand, Jepun, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat, UK dan Eropah.

"Rejim Burma berturut-turut telah tertakluk kepada penganiayaan diinstitusikan, dan kerajaan yang memerintah tentera civilianized tidak terkecuali," kata Nurul Islam, presiden Arakan Rohingya Pertubuhan Kebangsaan (Arno).

Angin perubahan telah kerajaan Thein Sein tidak menyentuh Rohingya lagi, katanya. Malah perkataan yang sangat "Rohingya" disenaraihitamkan dan yg tak dpt disebut, manakala pihak berkuasa menyifatkan mereka sebagai "pendatang haram dari Bangladesh", katanya.

Menurut Nurul Islam, faktor utama yang telah membawa Rohingya menderita kubur pencabulan hak asasi manusia atau jenayah terhadap kemanusiaan di Myanmar adalah agama dan etnik mereka.

"Pembunuhan Sewenang-wenang, rogol, penyeksaan, perampasan tanah, buruh paksa, pemindahan paksa, kecurian, peras ugut dan sebagainya, yang dilakukan oleh pihak berkuasa dalam kohort dengan derhaka dan xenophobes yang tempatan, adalah meluas," katanya. Fenomena ini boleh digambarkan sebagai pembunuhan beramai-ramai membakar perlahan, yang bertujuan untuk pembersihan etnik atau memandu Rohingya ke Bangladesh, katanya.

Pada tahun 1982, diktator lewat Ne Win menggubal undang-undang kerakyatan baru yang telah melanggar prinsip-prinsip asas beberapa piagam antarabangsa dan diberikan Rohingya mempunyai kerakyatan. Kebebasan asas mereka, seperti kebebasan perkahwinan pergerakan, dan pendidikan, dan aktiviti ekonomi berada di bawah sekatan yang menghina.

Pengembangan, pembaikan dan pengubahsuaian, dan pembinaan masjid baru atau institusi agama telah dilarang. Peninggalan Islam, monumen dan tempat nama telah terpadam. Semua percubaan ini bertujuan untuk melupakan watak Muslim dari Arakan, kata nurul Islam.

Peningkatan yang dirancang di kampung-kampung peneroka Buddha telah menyebabkan perubahan demografi serius dalam Rohingya tanah air. Trek luas tanah mereka telah dirampas, memaksa Rohingya untuk menjadi semakin tidak bertanah, dalaman disesarkan, dan untuk akhirnya kelaparan mereka untuk menyeberangi sempadan ke Bangladesh.

Terdapat 28.000 undang-undang dan lebih 200,000 pelarian Rohingya yang menyalahi undang-undang hidup dalam keadaan terlantar di selatan Chittagong, Bangladesh. Pelarian haram terdedah, selalunya tertakluk kepada penangkapan dan gangguan oleh pasukan keselamatan.

Hasilnya, Rohingya banyak menjadi terdesak dan pelayaran dalam bot usang kepada negara-negara Asia Tenggara untuk mencari perlindungan dan keselamatan makanan. Sejak 2009, ramai yang mati, lebih ribu tenggelam, manakala skor yang lain telah diselamatkan atau dipenjara di Sri Lanka, India, Thailand, Indonesia, Malaysia dan Timor Timur. Bilangan mereka telah menjadi mangsa di tangan pengeksploitasi tamak dan penyeludup manusia.

Memandangkan kedudukan mereka ketiadaan kewarganegaraan, kekurangan makanan, penafian akses kepada pendidikan dan pekerjaan, kekurangan keselamatan nyawa, harta, maruah, dan penghormatan, Rohingya telah hampir menjadi "mati hidup" penduduk di tanah air mereka sendiri. "Keadaan ini mustahil adalah 'faktor tolakan' bahawa kerajaan Burma telah mencipta. Mereka mahu Rohingya untuk perlahan-lahan meninggalkan perdiangan dan rumah mereka, "kata Nurul Islam, yang telah berkali-kali merayu kepada masyarakat antarabangsa untuk menangani punca masalah Rohingya untuk penyelesaian kekal. Beliau juga telah diminta untuk perlindungan antarabangsa dalam ketiadaan perlindungan negara.





Pertubuhan 57 anggota Kerjasama Islam (OIC) telah melancarkan kempen antarabangsa yang utama untuk meletakkan satu pengakhiran kepada pembersihan etnik minoriti Rohingya Muslim di negeri Arakan Myanmar dan melindungi hak-hak sah mereka.

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...