Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Friday 15 June 2012

RUMAH SIAP TAPI HIDUP BERGELAP

Lebih setahun hidup bergelap
KAMPUNG SEKUKUH DARAT, Pekan – Dua beranak hidup tanpa bekalan elektrik selama lebih setahun disebabkan ketiadaan kotak suis utama di rumah yang diperoleh daripada bantuan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).
Warga emas, Habsah Sulaiman, 74, dan anak keduanya, Mahadi Osman, 45, hanya bergantung kepada aktiviti mengutip ketam nipah sebagai sumber pendapatan.

Mahadi berkata, pendapatan kecil setiap hari menyebabkan kami tidak cukup wang untuk memasang sistem pendawaian di rumah.

“Arwah ayah, Osman Latiff meninggal dunia pada 1969 akibat demam panas dan kami tiga beradik dibesarkan ibu yang bekerja sebagai nelayan kecil dan mengutip ketam nipah.

“Kini ibu semakin uzur namun masih turun ke sungai untuk mencari ketam nipah yang mana hasil kutipan paling banyak hanya kira-kira RM30 sehari,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, ibunya turut memperoleh bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM300 namun jumlah tersebut hanya dapat digunakan untuk menampung keperluan harian dan ubat-ubatan yang diperlukan.

“Kami tinggal di rumah PPRT ini sejak lima tahun lepas namun ketiadaan bekalan elektrik sejak lebih setahun lalu akibat kerosakan pada kotak suis utama menyebabkan kami menggunakan lilin pada waktu malam.

“Saya berharap agar ada pihak sudi membantu mendapatkan kotak suis utama bagi memastikan kehidupan kami lebih baik dengan memperolehkemudahan bekalan elektrik,” katanya.(sh)

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...