Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday, 7 June 2012

PERBEZAAN CARA BERFIKIR ANTARA ORANG KAYA DENGAN ORANG MISKIN

Cara seseorang menilai atau berfikir tentang wang atau kebendaan adalah berbeza mengikut keadaan seseorang.Orang kaya atau orang miskin menilai kebendaan atau wang ringgit mengikut persepsi masing-masing.Berkata seorang bapa yang miskin "cinta pada kebendaan atau wang ringgit adalah akar kepada segala kejahatan",tapi lain pula bagi seorang bapa yang kaya "kekurangan wang dan harta adalah akar segala kejahatan".

Otak manusia secara dasarnya berfikir tentang kenikmatan,kesenangan dan menghindar segala kesusahan dan kesengsaraan.Apabila kita melihat sesuatu hal yang bersangkutan dengan kenukmatan kita akan menghampiri dan cuba sedaya-upaya untuk mencapainya,sebaliknya bila kita melihat kesengsaraan kita juga cuba sedaya mungkin untuk menjauhi,itulah kita manusia.Bila bercampur baur kesenangan denga penderitaan kita lagi menjadi bertambah bingung.


Kita ini seperti besi atau magnet yangg bersifat menarik dan menolak.Bila bercampur baur kutub negatif dan kutub positif terhadap sesuatu hal kita menjadi seperti besi.Apabila kita sudah yakin kaya itu positif dan miskin itu negatif kita akan menjadi seperti magnet.Secara jujurnya kita kena menerima hakikat yang kita hidup selama ini tanpa keyakinan sepenuhnya terhadap Allah,kita sangsi dengan janji-janji Allah.Kita juga harus berkeyakinan kaya itu juga ada kebaikannya.Kita juga harus berusaha untuk menjadi kaya,semoga dengan kekayaan kita dapat meringankan beban orang miskin.Kita jangan hanya berteori sahaja tanpa mempraktikannya.....



No comments:

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...