Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 28 June 2012

DAP:JANGAN JADIKAN ISU HUDUD UNTUK BERPECAH

Lim Guan Eng
Ketua Menteri Lim Guan Eng
SHAH ALAM - Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menyeru rakyat pelbagai kaum dan agama negara ini agar tidak menjadikan isu hukum hudud, yang diperjuangkan Pas, sebagai alasan untuk berpecah kerana keamanan negara seharusnya menjadi keutamaan semua pihak.
Menurutnya, walaupun hudud belum lagi dilaksanakan di negara ini, namun ia tidak seharusnya dijadikan alasan untuk rakyat berpecah-belah.

"Apa yang menjadi isu pokok ketika ini bukan mengenai pelaksanaan hudud, tetapi bagaimana setiap pemimpin di negara ini mencapai persefahaman dan mengadakan musyawarah dalam membuat setiap keputusan," kata beliau dalam  Wacana II: Adakah Dasar DAP Mengancam Islam? di sini, malam tadi.

Katanya lagi, setiap pemimpin parti mesti bekerjasama bagi menubuhkan negara yang bersih dan adil bagi rakyatnya.

"DAP tidak akan sesekali menghasut rakyat bukan Islam untuk menentang hudud dan bencikan Islam. Jika ini berlaku, kami seolah-olah membenarkan Barisan Nasional (BN) menggunakan isu ini bagi memecahbelahkan ahli dalam Pakatan Rakyat (PR)," katanya.

Tegasnya, rakyat tidak seharusnya masuk ke dalam perangkap BN untuk memecahbelahkan ahli PR kerana apa yang penting ialah kerjasama, persefahaman dan prinsip yang diguna pakai dalam parti.

Beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang turut menegaskan, DAP bukan sebuah parti yang anti Islam.

"Kami sentiasa patuh kepada perlembagaan negara dan hormatkan Islam sebagai agama rasmi negara, jadi tidak timbul isu yang DAP anti-Islam," ujar beliau menolak dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa DAP anti-Islam.

Beliau menegaskan yang agama boleh menjadi alat bagi menyatupadukan rakyat negara ini menggunakan nilai-nilai universal yang murni.

"Justeru itu, kita mesti bangkit dan bersatu padu berdasarkan prinsip kesamaan. Masing-masing mempunyai kelemahan. Namun kelemahan yang ada ini mestilah kita sama-sama berusaha bagi memperbaiki diri dalam mencapai demokrasi," tegas beliau.

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...