Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday, 4 March 2012

BR1M PUNYA CERITA....

"Hallo! ni rumah(nama aku,xyah sebut la),royat dia gi ambik duit batuan(bantuan) 500.00 di Sekolah Menengah Kubang Telaga, Gunung(dalam daerah Bachok) pada 6 haribulan pukul 2.30 petang,pahtu undi UMNO deh.Ceh memang kurang sopan dan angkuh pemanggil ni main suruh undi Umno pulak,ingat ini duit bapak dia ke,ini perangai orang UMNO gamaknya,dah la tak bersalam cakap kasar pulak.
Bengap betul,nama kampong aku kampong mokkan apa kejadah dihantar ke Kampong Padang Mokkan,tak sekolah ke yang menghantar surat tu,tak pasal -pasal aku kena pergi ambil kat Sekolah Menengah Kubang Telaga...itu kisah pertama.

Kisah kedua.ini kisah kawan aku orang Terengganu tapi sekarang dia menyewa kat Kelantan dalam daerah Bachok.Penghulu telah menelefon dia mengatakan ada surat(BR1M),tapi surat tu sampai di Jelawat Bachok,tanya kawan aku dia kena pergi ambil ke,penghulu tu cakap biar dia pergi ambil.Pada petang tu dia telefon cakap ada budak nak pergi hantar surat kat kawan aku jadi bagi la budak tu duit air,kawan aku tanya nakbagi berapa,kata penghulu tu ikut suka la berapa.Setelah surat diterima kawan aku bagi RM5 ringgit kat budak tu,tapi lepas tu tak pasal-pasal dia marah kat kawan aku cakap tak pandai bergaul dengan orang,macam -macam kisah puak -puak ni,semuanya nak pakai upah.Semua mungkin tak timbul kalaulah kerajaan hantar terus surat tu pada pemohon berdasarkan alamat,jadi tak la kecoh macam ni.

Kisah ketiga,
Ini kisah berlaku juga dalam daerah Bachok,pasal BR1M juga,ini kisah dari anak sedara aku.Kat kampong dia(malas nak sebut)penghulu ni seolah -olah memaksa pemohon yang dah berjaya dapat duit bantuan rakyat 1 Malaysia supaya bagi kat dia sebanyak RM50,aku cakap kat dia supaya kumpul bukti dan buat aduan kat SPRM kita tunggu dan lihat jika perkara ni betul berlaku....

No comments:

Search This Blog

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...