Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Wednesday 10 July 2013

IKHWAN MUSLIMIN TOLAK TAWARAN UNTUK MENYERTAI KABINET MESIR



Beblawi, kiri,  [Reuters]

Ikhwan Muslimin telah menolak tawaran untuk menyertai kabinet peralihan Mesir,   Perdana Menteri Hazem el-Beblawi mengumumkan beliau akan memulakan tugas dalam membentuk kerajaan sementara sebaik sahaja dia bertemu pemimpin liberal.
Beblawi memberitahu agensi berita Reuters pada Rabu bahawa dia menerima bahawa ia akan menjadi sukar untuk memenangi sokongan sebulat suara daripada orang-orang Mesir untuk kerajaan baru.

"Sudah tentu kita menghormati pendapat orang ramai dan kami cuba untuk mematuhi jangkaan orang ramai, tetapi sentiasa ada masa pilihan, terdapat lebih daripada satu alternatif, anda tidak dapat memuaskan hati semua orang," katanya.

Sementara itu, parti liberal utama Mesir, Barisan Penyelamat Negara, menarik balik kenyataan sebelum ini menolak pelan peralihan kepada pemerintahan interim dan mengeluarkan kenyataan yang mengandungi kritikan yang lebih ringan, Reuters berkata.

Beblawi, seorang ahli ekonomi liberal dan bekas menteri kewangan, telah dinamakan sebagai perdana menteri yang baru pada Selasa.

Liberal ketua pembangkang dan pemenang Nobel Perdamaian Mohamed ElBaradei juga dinamakan naib presiden dan ketua perhubungan asing.

Perlantikan tersebut diikuti dengan pengumuman bahawa jawatan menteri dalam kerajaan baru akan ditawarkan kepada ahli-ahli Kebebasan dan Parti Keadilan, sayap politik Ikhwan Muslimin, dan kepada Parti Al-Nour.

Al Jazeera Rawya Rageh, melaporkan dari Kaherah, berkata beberapa kumpulan pembangkang seperti Tamarrod berkata bahawa mereka tidak dirujuk, dan rancangan untuk kerajaan sementara adalah satu proses politik bergegas dilakukan secara rahsia.

'Muslihat' Politik

Keputusan pentadbiran diperoleh hampir seminggu selepas tentera menggulingkan Presiden Mohamed Morsi dan memilih Ketua Hakim Adly Mansour untuk mengetuai negara dunia Arab yang paling ramai penduduk.
ElBaradei pada mulanya disebut-sebut untuk memimpin kabinet tetapi pencalonannya ditolak oleh parti Nour itu. Ketua parti berkata ia masih mengkaji pelantikan ElBaradei sebagai naib presiden.

Beblawi kini menghadapi tugas yang amat berat untuk cuba untuk menyatukan kembali sebuah negara yang amat berpecah-belah dan menyelamatkan ekonomi tepung itu.

Tidak lama selepas parti Islam membuat kenyataan mereka, ketua tentera Mesir terus media kerajaan untuk mengatakan bahawa tentera tidak akan menerima politik "muslihat".

Menteri Pertahanan Abdel-Fattah el-Sissi berkata bahawa "masa depan negara adalah terlalu penting dan suci untuk manuver atau halangan, apa justifikasi".

Rangka tindakan diumumkan oleh Mansour adalah bertujuan untuk menggantikan perlembagaan kontroversi Islam-digubal yang dia digantung selepas rampasan kuasa minggu lepas.

Jawatankuasa akan ditubuhkan untuk membuat penambahbaikan kepada draf akhir sebelum ia dikemukakan kepada referendum.

Pilihan raya parlimen akan selepas itu dalam tempoh tiga bulan dan Mansour akan mengumumkan tarikh untuk pilihan raya presiden sekali parlimen baru telah diadakan.

Beblawi dan ElBaradei

Kedua-dua Beblawi dan ElBaradei yang terkenal di arena politik Mesir.

Beblawi, 76, belajar di Kaherah dan Paris, di mana beliau memperoleh doktor falsafah dalam bidang ekonomi.
Sepanjang kerjaya yang panjang, beliau bekerja di institusi awam dan swasta, kedua-dua di rumah dan di luar negara, termasuk sebagai ketua Bank Pembangunan Eksport Mesir antara tahun 1983 dan 1995.

Beliau juga pernah mengajar di beberapa universiti di seluruh dunia dan telah menulis beberapa buah buku dan artikel mengenai kewangan dalam bahasa Arab, Perancis dan Inggeris.

Beblawi telah dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dalam "Revolusi Kabinet" selepas pemberontakan popular menyaksikan menewaskan daripada lama Presiden Hosni Mubarak.

Mesir tentera majlis menolak peletakan jawatan Beblawi pada Oktober 2011, apabila dia berhenti sebagai protes atas pertempuran maut yang menyebabkan sekurang-kurangnya 26 orang mati.

ElBaradei, yang mempunyai sokongan daripada 30 Jun depan - satu gabungan beberapa kumpulan yang menentang Morsi - adalah dihormati di Mesir dan telah menerima anugerah tertinggi negara, yang Shas Nil, pada tahun 2006.

Bekas Pengarah agensi pemantau nuklear PBB, 71, mempunyai kerjaya yang lama di arena antarabangsa.

ElBaradei berkhidmat sebagai diplomat Mesir ke PBB dan kemudian sebagai pembantu kepada Menteri Luar Mesir.

Beliau merupakan Ketua Pengarah Agensi Tenaga Atom Antarabangsa selama hampir 12 tahun. Dia dan IAEA berkongsi Hadiah Nobel Keamanan pada tahun 2005.

ElBaradei telah disebut-sebut untuk menjadi timbalan perdana menteri baru minggu lepas, tetapi media Mesir kemudian menafikan laporan.(AL-JAZEERA)

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...