Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday 13 January 2013

DURIAN GINCU,KOPI GESEK


Medan: Selain mencari isteri bulanan, segelintir lelaki Malaysia dikesan berkunjung ke sini untuk menikmati khidmat pemuas nafsu dikenali sebagai 'durian gincu' dan 'kopi gesek'.

Pakej 'durian gincu' terletak di Kisaran berhampiran Tanjung Balai manakala kedai 'kopi gesek' di Kampung 50 berhampiran Tebing Tinggi dekat sini.
Seorang penduduk, Suhanto Norman, 33, berkata kedua-dua premis berkenaan sebenarnya menyediakan perkhidmatan pemuas nafsu kepada lelaki dan durian gincu sebenarnya lebih sinonim dengan rakyat Malaysia.
"Tidak ramai rakyat Malaysia yang tahu mengenai kedai kopi gesek ini kerana mereka yang turun di Tanjung Balai tidak akan terus ke Medan, begitu juga sebaliknya dan biasanya kedai kopi ini dikenali penduduk tempatan terutama dalam kalangan pemandu lori atau pemandu bas," katanya.

Suhanto berkata demikian ketika ditanya lokasi pilihan warga Malaysia, terutama bagi lelaki yang sering ke Medan jika tidak mempunyai urusan kerja, perkahwinan atau perniagaan. Muka depan Metro Ahad minggu lalu melaporkan ramai lelaki Malaysia gemar memilih wanita dari Medan sebagai pasangan hidup dan akhirnya ada antara mereka menjadi isteri bulanan kerana sering ditinggalkan.

Wartawan yang sempat singgah di kedai kopi gesek mendapati, kawasan berkenaan biasanya menjadi persinggahan 'abang lori' dan pemandu kereta yang memandu sendirian antara Medan ke pelabuhan terbabit.
Apa yang menarik, setiap kedai biasanya mempunyai dua penjaga dan sebaik pelanggan masuk dan memesan minuman, penjaga pondok gerai diperbuat daripada pohon nipah dan disuluh lampu malap itu akan bersiap-siap selain memainkan muzik dangdut.
Ditanya mengapa muzik lambat dimainkan, penjaga pondok itu berkata, ia untuk menjimatkan sewa kerana setiap malam mereka perlu membayar 60,000 rupiah (kira-kira RM20).
Terdapat kira-kira 15 pondok kopi gesek dan setiap satu dilengkapi dua bilik kecil dan ketika kunjungan ke sebuah premis berkenaan, seorang wanita didapati sedang memangku bayi keluar dari bilik kecil lalu bertanyakan sama ada ingin ditemani minum atau tidak.

Tanpa segan silu dan usul periksa, dia mendakwa mempunyai ramai wanita lain dan boleh dipanggil bila-bila masa untuk melayan wartawan dan dua rakan lain di bilik kecil dengan caj 150,000 rupiah (kira-kira RM50) untuk sekali perkhidmatan.

Pada masa sama, seorang lagi wanita keluar dari bilik bersebelahan dan dia mengaku mereka berdua boleh melayan kami bertiga dan menggunakan bilik bergilir-gilir sebelum pelawaan ditolak secara baik dan dikenakan caj 50,000 rupiah (kira-kira RM18) untuk secawan kopi jahe (halia) dan dua cawan kopi.

Sementara itu, seorang rakyat Malaysia yang hanya mahu dikenali sebagai Mie berkata, durian gincu pula mempunyai konsep sama tetapi kebanyakan wanita yang ditawarkan lebih muda serta bergaya dan ia biasanya ada ketika musim durian.

"Jika saudara melalui Kisaran dan melihat wanita cantik menjual durian, jangan terkejut ada kalanya buah yang dijual sudah pecah serta berbau dan ia fenomena biasa di sini.

"Tapi sebagai orang baru di sini saya nasihatkan anda jangan cuba berurusan dengan mereka kerana pihak berkuasa di sini sentiasa menjalankan operasi penguatkuasaan," katanya yang sering berulang-alik ke Medan melalui Tanjung Balai kerana mempunyai isteri di Tebing Tinggi, dekat sini.(HM)

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...