Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Sunday 24 January 2010

MUNAFIK

MUNAFIK satu ungkapan dan panggilan yang tak sedap didengar tapi ia wujud disekitar kita dan mereka jadi kawan kita.Tidak sukar untuk mengenali orang munafik ni ada tanda-tanda dia,ada 4 ciri :

1-Bila berbicara selalu bohong.
   Orang seperti ini tidak bisa dipercayai dalam setiap perkataan yang diucapkannya. Bisa jadi apa yang   
   dibicarakan tidak sesuai dengan hatinya.
2-Bila berjanji, tidak ditepati Orang munafik sulit untuk dipercayai perkataan dan perbuatannya.
3-Bila diberi kepercayaan selalu berkhianat.
4-Apabila bertengkar mereka ingin selalu menang(menegakkan benang basah)
    Orang munafik sulit diberikan kepercayaan. Setiap kali kepercayaan yang diberikan tidak dapat dia jaga dengan                       
   baik.
Sukar untuk kita mempercayai orang munafik,mereka ini bersifat talam dua muka,lidah bercabang bila berada dengan kita mereka mengakui aku di pihak mu dan bila berada di pihak lawan mereka mengakui sebaliknya pendek kata mereka ni musuh dalam selimut.Orang munafik tidak boleh dibuat ketua,kalau jadi ketua rosak lah orang yang  dipimpin nya dan jangan diberi kepercayaan sepenuhnya kepada orang  sebegini  bak kata pepatah harapkan pagar ,pagar makan padi,cari lah ketua atau pemimpin yang ada ilmu dan iman... hanya iman yang mampu menerangi kita dikala kegelapan....

No comments:

Search This Blog

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...