Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Tuesday 27 May 2014

18 NEGARA SERTAI PESTA WAU ANTARABANGSA KELANTAN


KOTA BHARU: Seramai 42 peserta dari 18 negara akan mengambil bahagian pada Pesta Wau Antarabangsa Kelantan kali ke-32 bermula 28 hingga 31 Mei ini.

Negara terbabit termasuk iaitu Australia, Brunei, Belgium, China, Indonesia, Itali, India, Jerman, Kemboja, Korea, Macao, Nepal, New Zealand, Filipina dan Sweeden.

Manakala peserta tempatan pula lebih 180 orang turut mengambil.

Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan, Mejar (B) Datuk Md Anizam Abd Rahman berkata, pesta wau tahun ini juga menyaksikan kelainan apabila persembahan wau bercahaya akan diadakan.

“Wau berkenaan akan dilayangkan pada sebelah malam bagi memperlihatkan keindahan cahaya pada wau terbabit,” katanya pada persidangan media di Kota Darulnaim semalam.

Beliau berkata, buat julungkali orang ramai berpeluang menyaksikan wau bercahaya yang akan diadakan pada malam 30 Mei.

Pesta Wau Antarabangsa itu akan diadakan di Pantai Geting Tumpat sempena Tahun Melawat Malaysia 2014.

Antara wau yang dipertandingkan pada pesta itu iaitu wau bulan tradisi, wau puyuh tradisi, membuat wau tradisi peringkat kebangsaan dan pertandingan layang-layang tradisi peringkat sekolah menangah serta bengkel wau.

Sempena Pesta Wau Antarabangsa 2014 turut diadakan pertandingan dikir barat antarabangsa antara Kelantan dan Singapura pada malam 28 Mei.

Md Anizam juga berkata, sebanyak RM32,000 diperuntuk kepada pemenang

melalui beberapa kategori yang dipertandingkan.

Menurutnya juga kemasukan pelancong ke Kelantan sehingga Mac tahun ini seramai 1.223,751 orang termasuk 907,777 pelancong tempatan. - HARAKAHDAILY 27/5/2014

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...