Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Wednesday, 16 May 2012

PERMAINAN VIDEO LUCAH

Permainan  video atau juga dalam bahasa omputih video Games,ia adalah satu bentuk hiburan masa kini yang mengundang pelbagai masalah jika tersasar cara penggunaan.Setiap hari kita di hidangkan dengan gajet atau rekaan terbaru yang berada dipasaran,walaupun kadang-kadang bukan suatu keperluan pun,tapi sifat manusia sudah diciptakan sejak azali berkehendakkan sesuatu....so terpulanglah pada korang.

Games(video game) boleh membentuk keperibadian yang baik kalau perisian itu dibuat untuk mendidik,tapi bagaimana pula jika ada games yang di cipta untuk merosakkan minda anak-anak orang islam.Secara jujur aku bukan nak salahkan kepada konsul permainan tapi jika tersalah guna maka akan menjadi haram,main games sampai lupa suruhan agama,sampai lupa sembahyang.Ramai di kalangan ibu bapa membeli alat permainan(games) supaya anaknya tidak keluar kesana-sini tapi selalulah buat pantauan kerana anak-anak zaman ini amat cerdik dan bijak menyembunyikan sesuatu tanpa pengetahuan kita.
Bagaimana kalau games yang tertera diatas terlepas masuk ke negara kita dan dibeli oleh anak-anak  tanpa pengetahuan kita.Games ini amat jijik,meloyakan kalau di lihat dari cover dan tulisan di bawah.Games ini cuba mencorakkan hubungan luar tabie,gay atau homoseks yang jauh bertentangan dengan syariat islam.

Cover yang direka khas untuk menarik minat anak-anak kita dengan imej yang seksi dan menjolok mata mengundang seribu spekulasi yang pasti menjerumus kearah kemungkaran.Carilah aplikasi atau games yang bercorak islamik dan mendidik.Dengan adanya para programmer yang beragama islam maka wajiblah kita mengubah setiap permainan itu supaya dapat mendidik.Pendidikan boleh dilakukan secara tak langsung melalui permainan,animasi atau kartun,jadikan setiap kerja kita itu sebagai ejen pendidik dan dengan itu setiap hasil kerja kita mendapat pahala dan rahmat dari Allah..
Contoh perisian atau permainan yang bermunafaat
Quraish might not look like much compared to modern real-time strategy games, but its focus on Islamic history was definitely unique for the genre.

0 comments:

Search This Blog

Loading...

Random Posts

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...