Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 2 February 2012

HAIYA!... APA SULA JADI



JOHOR BAHRU – Akibat terlalu tertekan kerana tidak mampu membayar caj bil elektrik yang mencecah ribuan ringgit, seorang warga emas nekad untuk berpindah dari rumah sewa yang didiaminya sejak dua tahun lalu.
Warga emas, Lim Ah Lek, 72, mendakwa runsing apabila tidak mampu membayar hutang tertung­gak yang dianggap tidak munasabah, dengan lonjakan bil secara drastik sejak Oktober tahun lalu.

“Sepanjang saya tinggal di sini, saya jarang dikenakan bayaran elektrik kerana menggunakan kurang RM20 sebulan, namun sejak empat bulan lalu, saya dikenakan caj RM96, RM25, RM150 dan terkini bagi bulan Januari 2012 sebanyak RM1,211.60,” katanya pada sidang media di Kelab Media Cina Selatan, Johor Bahru, dekat sini, semalam.

Turut hadir, Ketua Biro Aduan Awam Pemuda MCA Johor, Kua Song Tuck di sini semalam.

Ah Lek yang menyewa di Taman Perumahan Rakyat Iskandar dengan kadar sewa RM124, bekerja sebagai tukang cuci dengan pendapatan RM600 sebulan.

Katanya, dia tinggal bersendirian dan hanya memiliki sebuah kipas, sebuah televisyen serta sebuah peti ais sahaja dengan penggunaan yang cukup minimum.

Sementara itu, seorang pakar kecantikan, Sia Peck Chin, 29, juga mendakwa, bil elektrik rumahnya di Jalan Cokmar, Taman Seri Tebrau di sini mencecah sehingga RM5,110.90 dalam bil terbaru yang dikeluarkan 7 Januari lalu.

“Sebelum ini, ada kalanya bil yang sampai menyatakan defisit (terlebih bayar), tetapi saya tetap bayar sekurang-kurangnya RM80 sebulan kerana bimbang berlaku kesilapan dan mungkin akan membebankan saya di kemudian hari.

“Namun, apa yang dikhuatiri selama ini benar-benar berlaku dan apabila bacaan sebenar dibuat, bil yang dikeluarkan RM5,110.89,” katanya.

Peck Chin berkata, dia telah beberapa kali menghubungi sendiri pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) bagi mengesahkan kesahihan bil negatif yang diterimanya.

“Saya telah meminta pihak TNB membuat bacaan sekali lagi kerana mustahil bil saya boleh mencecah sebanyak itu memandangkan saya jarang berada di rumah dan tidak pernah gagal buat bayaran setiap bulan,” katanya.

Sementara itu, Penolong Pengurus Perkhidmatan Pelanggan dan Pemasaran Tenaga Nasional Berhad Johor Bahru, Mohamad Izwan Zainal berkata, bagi kes Ah Lek telah berlaku bil anggaran berlebihan (over estimate) dalam sistem, kerana bacaan yang dinyatakan itu dibuat melalui sistem, kerana pembaca meter TNB hanya melalukan bacaan ke tapak dua bulan sekali.

“Bagi kes warga emas, Lim Ah Lek tidak perlu membayar caj bil yang diterimanya, kerana bil sebenar yang direkod dari bacaan di tapak hanya akan dikeluarkan pada 6 Februari depan.

“Sekiranya kes seperti ini berlaku, pengguna boleh hadir ke pejabat TNB bagi mendapatkan penjelasan dan TNB akan membatalkan bil,” katanya kepada Sinar Harian.

Bagaimanapun, bagi kes Peck Chin pula, rumah yang disewanya itu telah merekodkan bacaan anggaran selama setahun akibat pembaca meter gagal membuat bacaan sebenar ke tapak ekoran pintu berkunci.

“Kita telah mendapati bacaan anggaran yang dibuat kurang daripada bacaan penggunaan sebenar dari Oktober 2010 sehingga November 2011.

“Namun pada 8 Disember lalu, kita berjaya merekodkan bacaan sebenar dan nilai yang perlu dibayar adalah seperti yang dinyatakan dalam bil terkini,” katanya.

Mohamad Izwan berkata, bagi mana-mana pengguna yang tidak berpuas hati dengan bil diterima boleh hadir ke pejabat TNB bagi semakan dan rundingan.(SH)

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...