IPOH - Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Agama Islam Perak dijatuhi hukuman penjara berjumlah lapan tahun dan didenda RM55,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah terhadap empat pertuduhan rasuah berkaitan kes khalwat melibatkan seorang anggota polis lima tahun lepas.
Hakim Tan Hooi Leng membuat keputusan itu terhadap Shahrunnazri Abdul Samad, 43, selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah di akhir kes pembelaan.

Bagi pertuduhan pertama, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara dua tahun dan denda RM25,000, dan bagi pertuduhan kedua hingga keempat, hukuman  penjara dua tahun dan denda RM10,000, atau dua bulan penjara jika gagal membayar.

Mahkamah memerintahkan hukuman bagi keempat-empat pertuduhan itu berjalan secara serentak mulai hari ini.

Peguam Yusri Kamaruddin, yang mewakili tertuduh, memohon mahkamah menangguhkan pelaksanaan hukuman itu untuk pihaknya mengemukakan rayuan ke Mahkamah Tinggi.
  
Tan kemudiannya membenarkan permohonan itu dan menetapkan jaminan terhadap tertuduh ditambah kepada RM20,000 dengan seorang penjamin.  

Bagi tuduhan pertama, Shahrunnazri didakwa meminta suapan berjumlah RM5,000 sebagai dorongan tidak mendakwa anggota polis Mohamad Asri Bakar pada 11 pagi di Restoran Capati Medan Gopeng di sini.

Bagi tuduhan kedua, Shahrunnazri didakwa menerima suapan daripada anggota polis itu berjumlah RM1,000 di Malayan Banking Berhad, Jalan Sultan Idris Shah, di sini pada 3.25 petang 1 Ogos 2007.

Bagi tuduhan ketiga, Shahrunnazri didakwa menerima suapan daripada anggota polis sama berjumlah RM2,000 di Malayan Banking Berhad, Taman Ipoh Jaya, pada  11.30 13 Ogos 2007 manakala bagi tuduhan keempat, dia didakwa menerima suapan berjumlah RM2,000 juga daripada Mohamad Asri di Malayan Banking Berhad, Jalan Sultan Idris Shah, pada 4.25 petang 25 Sept 2007.  

Pendakwaan dilakukan oleh Ketua Unit pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Abdul Razak Musa.- Bernama