Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 5 January 2012

ADAB MENGGUNAKAN TELEFON DALAM ISLAM

Telefon sudah menjadi keperluan dalam kehidupan pada hari ini,mahal atau murah bergantung kepada seseorang,pokok pangkalnya ianya boleh digunakan untuk tujuan berhubung.Kemajuan dalam bidang teknologi telekomunikasi boleh kita lihat dibandar-bandar besar hinggalah ke desa.

Kita sebagai orang islam digalakkan menggunakan sesuatu itu lebih bermunafaat dunia dan diakhirat.Islam(agama) memberi telah memberi kita beberapa garis panduan dalam soal berhubung dan percakapan dalam pergaulan.Antaranya dalam soal bercakap melalui telefon.Baik yang membuat panggilan atau menerima panggilan,jangan biarkan telefon berdering dengan lama,manalah tahu yang memanggil kita itu mempunyai sesuatu hajat atau keperluan yang penting,kecuali kita sudah mengetahui sebab-sebabya,seperti yang memanggil itu suka mencarut atau sebagainya maka dibolehkan.

Tidak menjawab telefon itu sama juga dengan tidak membuka pintu bi diketuk,mungkin yang memanggil itu ada keperluan dan atas dasar keselamatan maka kita dibolehkan supaya tidak membuka pintu.Kedua,seseorang perempuan yang baru bangkit dari tidur,seseorang yang baru bangun dari tidur biasanya  bersuara manja.Kalau yang memanggil itu lelaki dibimbangi penyakit dalam hatinya boleh menaikan nafsu syahwat,dan hendaklah wanita itu tidak menjawah panggilan,kecuali orang-orang atau keluarga yang terdekat seperti abang kandung.

Dalam surah Al-Ahzab(ayat 32) Allah berfirman maksudnya:Maka janganlah kamu tunduk(merendahkan suara) dalam percakapan sehinggakan menimbulkan keinginan orang yang mempunyai penyakit dalam hatinya.Merenggek atau mendesah adalah dilarang,bertegas bila bercakap....





No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...