Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Wahai Muhammad, ingatlah ketika datang pertolongan Allah dan kemenangan bagimu. Engkau menyaksikan manusia masuk Islam berbondong-bondong. Wahai Muhammad, karena itu bertasbihlah kamu untuk menyatakan syukur kepada Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sungguh Tuhanmu sangat lapang dalam memberikan ampunan kepadamu.” (An Nashr, 110: 1-3)

KAWE_KAWE AMBO

Thursday 17 December 2009

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU ISLAM 1431 HIJRAH

Allhamdulillah...bersyukur kita padaNYA (ALLAH) dipanjangkan usia kita dan dapat berada di tahun baru1431 hijriah.Apa yang perlu kita lakukan agaknya, adakah dengan bermain mercun atau bunga api atau sebagainya.

  Itu semua tidak perlu, kita sebagai seorang islam harus tahu mana yang baik dan mana yang buruk..perbanyakkan lah amalan wajib dan sunat banyakkan berdoa semoga di tahun baru ini di lindungi dari bala dan bencana.
Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan permulaan tahun
baru bagi takwin Islam. Ianya bermula sempena memperingati
penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Mekah ke Kota
Madinah dalam tahun 622 masihi. Selain itu, ianya juga merujuk
kepada peralihan daripada sesuatu yang negatif (buruk) atau
kurang baik kepada yang lebih baik atau sempurna...


  Peralihan atau perpindahan dalam erti kata lain berubah..berubah dari kejahatan kepada kebaikan  kalau dulu malas bersolat atau solat tak cukup lima waktu ,azam tahun baru  untuk meningkatkan kualiti  insyallah ini baru dikatakan masyarakat islam yang maju dan produktif dan akhir sekali kerjakan sunat akhir tahun dan baca doanya......

No comments:

Search This Blog

Archives

PING BUSUK

APESAL TENGOK JER...